zondag 20 mei 2007

"Merklap"


Toen ik 15 jaar was besloot ik, mijn moeder met Sinterklaas, een zelfgemaakte merklap te geven. Dat het al oktober was, kon mij in mijn enthousiasme niets schelen. Hoe ik op het idee kwam, dit te gaan doen? Geen idee. In mijn omgeving werd helemaal niet geborduurd, mijn moeder was een breiwonder, dat wel,... Waarschijnlijk had ik in de plaatselijke bibliotheek in wat Ariadnes zitten te bladeren. En merklappen vond/vind ik zo mooi....!


Ik schudde mijn spaarpot leeg en ging naar DE handwerkwinkel van ons dorp. Daar kocht ik kaaslinnen, en zocht ik allerlei kleurtjes DMC-garen uit. De Ariadnes en een mooi merklappenboek had ik geleend uit de bieb,...dus ik kon beginnen.
 
Toen ik begon, had ik nog helemaal geen idee hoe de lap eruit moest komen te zien. Ik bladerde gewoon de boeken en tijdschriften door, en als er iets bij stond, dan borduurde ik dat op mijn lap. Voor de oplettende kijker verklaart dat meteen de verschillende stijlen. Er staat modern, traditioneel en eigen werk tussen. Dat eigen werk maakt ik aan de hand van de zwart-wit foto's die mijn moeder in een doos had liggen.


Ik weet nog wel dat ik begon met de planten. Planten want daar hield mijn moeder zoveel van. Weldra volgde het alfabet, die letters vond ik zo mooi! Toen 5 december aanbrak, had ik mijn lap natuurlijk nog niet af. Dat ik in het geheim aan het cadeau moest werken, hielp ook niet echt,... Daarom heb ik op 5 december de lap aan 'ons mam'  gegeven, en erbij verteld dat ie nog niet af was,...maar dat dat wel de bedoeling was, ooit,..


In de loop der tijd werkte ik eraan. Ik maakte een wieg met de geboortedatum. Ik bedacht een verpleegster en een spuit ( mijn moeder werkte als verpleegkundige).


Ik zette er een bed met een eekhoorntje op, dat stond voor de tijd in het sanatorium, toen ze TBC had. Ik vermeldde al haar hobbies: breien, lezen, zonnen, thee drinken. Haar lievelingseten, de kinderen, het huis, de auto, de hond. Er kwam een richtingwijzer op die stond voor een carière-switch. Dit allemaal in willekeurige volgorde. In het midden kwam een levensboom.



De trouwdag maakte ik na van een foto. De sluier van mijn moeder wapperde in de wind, en mijn vader had zo'n hoge hoed op,...
Verder kwamen de initialen van mijn moeder en mijn eigen naam erop te staan. En uiteindelijk het jaar waarin de lap af was. O, ja en een randje erom heen.
Mijn moeder heeft hem zelf in laten lijsten, en was/is er apentrots op! Hij hangt nu al bijna 27 jaar in de slaapkamer boven het bed. Voor mij is deze lap heel gewoon, maar nu ik dit verhaaltje
opschrijf  /typ, denk ik zo'n jong meisje, dat het leuk vind zo iets te maken,...? Goh,...
Maar misschien heeft één van jullie dat ook gedaan?
ps. Jongste heeft net dit stukje gelezen, en is helemaal vertederd,  maar handwerken, ...zij,.....? ....Jakkes!

31 opmerkingen:

Hester zei

Hai, vroege vogel. at een leuk stukje weer. En een prachtige merklap. Knap dat je toen al deze zelf hebt samengesteld. En dan ook nog zelf patroon maken aan de hand van een foto. Geweldig. Dit vind ik echt zo'n familie bezit.Over een groot aantal jaren krig je hem terug en kunt hem later aan eevan je dochters door geven. Moet er niet een merklapvan je eigen leven bij komen? Of maak je dochter die voor je? :--)))). Zou mijn dochter wel doen. Ja, vast zou ze nu zeggen.

groetjes van ingrid h.g. zei

Hester, goed idee!
Ik heb 2 dochters,...denk je dat ik kans maak,......ik denk het niet,......
Oudste is meer van de schilderijen,..... :o)
Jongste, van de computers,.... ach, dit web-log wordt ook al een levensloop :o)

Wilma zei

Heel erg leuk!!! Dat de stijlen zo door elkaar staan heeft juist iets vertederends. Ik kan mij voorstellen dat je moeder er erg blij mee was!! Ik was gisteren na de tentoonstelling nog even bij mijn tweede moeder en die had het erover dat ik een kleed had geborduurd voor haar.....Ik was een jaar of 14, denk ik. Ze is er nog zo ongelooflijk blij mee......Ook een patroon uit de ariadne.....

Mary zei

geweldig Ingrid !!! een hele speciale merklap !! eentje waar je heel trots op mag zijn .......

fraukepauke zei

aaah, wat een mooi stukje! (misschien moeten we oma joke gewoon een lap top met internet geven, dan kan ze dit ook lezen!)maar voor de rest sluit ik me helemaal bij willemijntje aan;)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

marian'ne m zei

Wat goed joh, van een veertienjarige !!!!

Je had al gevoel voor compositie en kleur. En dan de hele levenlijn erin en na gemaakt van foto's. Dat doe ik je niet na hoor !!!

F & W dat kunnen jullie vast, dit zit in de genen. Alleen er even uitpeuteren/knijpen/duwen hxc3xa9 !!:-)))))).

Ria zei

Wat een mooie en bijzondere merklap.Zo wordt die heel "eigens"
Leuk dat je al zo jong die drang had om creatief te zijn.Hier mag je heel trots op zijn.
Enne die dochters komen wel, wacht maar tot ze het klik krijgen

Francisca R. zei

Hxc3xa9 wat leuk dat je daar al je favoriete kleuren kunt zien! Prachtig gemaakt! Ik kan het me zo voorstellen dat je dit voor je moeder hebt gemaakt! Op m'n 10/11e heb ik voor mijn vader, die parkietjes had, z'n lievelingsparkiet geborduurd, patroon zelf bedacht.....voor m'n moeder werd het een jaar later een merklap uit de Ariadne (moeder was o.a. handwerkjuf, dus probeerde ik het zo netjes mogelijk te doen....)en voor mezelf een wandkleed van een boerderij (uit de Margriet, nog niet zo lang geleden heb ik het patroon aangevraagd - xc3xa8n gekregen! - omdat we alles door brand zijn verloren).
En het handwerken van je dochters....het komt vast wel goed, ze zullen toch zeker wel je creativiteit hebben gexc3xabrfd!

noor zei

wat mooi zeg, knap om dat vanaf foto's na te maken, toen al zo creatief. Ik heb als twintig jarige een merklapje naar een patroon uit een bieb boek gemaakt voor mijn moeder. Ik ben zelf vanaf een jaar of 18/19 gaan borduren, allemaal schilderijtjes voor feestelijkheden en meestal bloemen en kindertafereeltjes. Langzamerhand komen een aantal gemaakte schilderijtjes weer retour.

Betsie zei

Mooi Ingrid, dit is iets wat mij erg aanspreekt, het heeft zoveel emotionele waarde.
M'n oudste zoon moest voor moederdag ook wat borduren op school, maar dat vond hij niet leuk. Hij sleutelde liever aan de grasmaaier. Maar met moederdag kreeg ik toch een mooi pakje, het borduurwerkje.... het was een lapje, met 2 kruisjes erop en en naaldje erin, netjes ingepakt.
En ik vond het prachtig!!!
En van m'n jongste zoon kreeg ik een doosje BRILLO omdat ik dat niet had toen hij het nodig had om zijn fiets schoon te maken.
Dat vond ik erg verstandig van hem!!!
Dit is alweer jaren geleden, maar met moederdag denk ik er altijd aan.

groetjes van Ingrid H.G. zei

Wat een heerlijke verhalen allemaal :o)

Juul :o) zei

Schitterend... Alles...
(...........) <--- ik ben er stil van.
(en nou ga ik een potje janken...)
:o(
... vraag maar niet waarom.
:o)

Juul :o) zei

...komt DH net binnen, zit je te huilen...?

snotter, "..jah"...

Waarom, wiens web-log is dat...?!?

Ingrid's, kijk daarom...
snotter...

Oh...

:o)

Juul :o) zei

*snuit neus, en huppelt weer verder*

:o)

groetjes van Ingrid H.G. zei

Aaaaaaaaaaah Juul, don't cry,..
Assjeblieft, overhandigd zakdoekjes bomvol geborduurd met lelietjes der dalen,....

:o)

Juul :o) zei

*dank*
snuf, snotter...

Gelukkig lach ik alweer, ik ben alweer ontdeugend langs een paar logjes gehuppeld/t en daar was (voor mij) vrolijker nieuws.
Hier ook vrolijk nieuws hoor, maar soms schiet ik wel eens ergens van vol, meestal zonder 't erbij te typen trouwens...
:o)

Hoe staat 't met de huisjes?
*rent snel weg om zich ergens te verstoppen*
LOL
Goed kijken!
:o)

groetjes van Ingrid H.G. zei

waar is dat waterpistool!!!!!!!!

Juul :o) zei

ROTFLOL!
:o)

Ik heb weer tegen je terug gek-WEB-beld/t...
;o)

Duikt onder...
MIS! (wat betreft 't waterspuiten dan hxc3xa8...)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
:o)

Juul :o) zei

pssst... ik heb je net bij W. natgespoten...
:o)

*overhandigd/t een geborduurde handdoek om 't weer goed te maken...*

* spijt me*
:o)

groetjes van ingrid h.g. zei

Dat was mis!!!!!!! nananananana

maar zo'n zakdoek met viooltjes sla ik niet af (pssst vaak achteruit moeten borduren ;o) )
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

marian'ne m zei

Ze heeft MIJ natgespoten GRRRR !!

Dus geef dat zakdoekje maar aan mij !!!

groetjes van ingrid h.g. zei

assjeblieft

Tralalala, mij kan niks gebeuren,.....haha,...kijk maar bij W !

Juul :o) zei

Trekt haar handdoek snel weer uit I's handen en rent ermee vandoor!
:o)
Ik ga na OZ!
Nee niet *daar* heen...
Want dan ben ik nog niet veilig!
:o)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
pffft even tot *rust* komen...
Ik wordt hier toch *moe* van...
;o)

Wilma zei

*reikt ook hier dweil aan*
:-))

marian'ne m zei

Kom I we moeten dweilen bij W ;-)).
J is ver OZ zegt ze, maar ik zag haar thuis hoor !!!

groetjes van ingrid h.g. zei

okeeee>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

audrey zei

Geweldig, die merklap! Bij ieder patroontje een levensmoment vastgelegd! Wat ontiegelijk knap op die leeftijd. Jij houdt VEEEEL van je moeder.

Laten we de tranen van Juul opvangen en verstillen. Dan gouddraad eraan en voor het raam hangen. Kijk es? Hoe mooi de zon erdoor heen schijnt en regenboogkleuren op de muren en het plafond tovert?

Kom hier, Juul: ZOEN.
Bleh. Je smaakt zout.

groetjes van ingrid h.g. zei

En,... als Sebastiaan er dan op gaat zitten, is Juul helemaal gelukkig :o)

Juul :o) zei

Dank je ...
:o)

Ik heb lelietjes "gekikkerd"...
...en gemaild.
pssst...
Wie komt er puzzelen?
:o)

Ik mis nog antwoorden van een paar mensen!

*gaat op zoek*
;o)

Corrie zei

Ik vind het ongelofelijk dat je zo jong met zoieets bent begonnen, zelf alles bedacht hebt en er zelf ook nog figuurtjes voor ontworpen hebt. Fantastisch!Wat zal je moeder daar enorm aan gehecht zijn, dit heeft niemand. Wat knap voor een 15-jarige die ook nog eens nooit had geborduurd.

Annelies van den Bergh zei

Weet je ik het grappige vind aan deze merklap. Ik herken een paar plaatsnamen. Ik ben jaren hoofdverpleegkundige geweest in het Claraziekenhuis in Rotterdan IJsselmonde. ( maar misschien bedoel je een andere IJsselmonde)
Verder zijn de ouders van mijn man in 1956 getrouwd in Nijmegen.
Ik vind het een merklap om heel zuinig op te zijn.

Groeten,

Annelies