dinsdag 7 augustus 2007

"Remember me,...het postkantoor,..."


Zo, dit is de laatste keer dat jullie dit huisje bij mij zien. Ik ben nu met het gras bezig, en dan is het borduurwerkje klaar.
Het leuke van deze serie is, dat het allemaal "Remember Me"huisjes zijn. Omdat ik in mijn leven al zo'n 20 keer verhuisd ben, leek het me een goed idee, 'n bepaald "thuis" in gedachten te nemen, tijdens het borduren.

Bij dit huis wist ik het meteen!

Toen ik 6 jaar was, verhuisden we van Oss naar Heeze (de parel van Brabant,...). Mijn vader werd kantoorhouder van het postkantoor aldaar. Dat postkantoor zag er ongeveer uit zoals dit geborduurde huisje.  Het was alleen iets groter.

Het voorhuis, dat was natuurlijk voor de P.T.T.  Met de loketten, de bestellers en de enorme kluis, waar Sinterklaas ook weleens iets verstopte,... dan kon ik het tenminste niet vinden,...tja,...
In het achterhuis had je de woonkamer, de grote oude keuken en de diepe(!) kelder. En de twee verdiepingen waren voor de slaapkamers, badkamer en de zolder met de gaten in de houte vloer,... (heel eng,...)

Ik heb daar een heerlijke jeugd gehad. Al vroeg in de ochtend werd ik wakker van het geluid van het stempelen van de post,.... Misschien ben ik daarom zo'n vroege vogel,...

Het postkantoor stond aan een, voor die tijd, drukke winkelstraat. Met uitzicht op de pastorie en de grote kerk. Verder in de straat was de Jaminwinkel, waar ik weleens mocht helpen, met het vullen van snoepzakken....,dat verklaart weer iets,... En de bloemenwinkel, waar ik allerlei mooie bloemstukjes mocht maken.
Schuin tegenover ons was de drogist. Daar werd het gekochte maandverband keurig netjes ingepakt. O, wat had ik daar een bloedhekel aan, het viel zo op als je over straat liep,... Daar zat je als tiener niet echt op te wachten,...
Daarnaast was het gangetje naar de "Bieb",(natuurlijk alle boeken gelezen), en de AH, waar ik keurig ging vragen of ik een grote doos mocht om een poppenhuis van te maken,...


Aan het eind van de straat was de Sint Agnesschool. Het schoolplein werd begrensd door oude beukebomen, hmm,... lekker beukenootjes in de herfst,...
En de nonnetjes hadden speciaal voor de kinderen, knikkerpotjes in de bestrating van het schoolplein laten maken.
De tuin van het postkantoor liep uit in het bos. Daar bouwde ik heel veel hutten en was ik een Indiaan met mijn altijd trouwe paard bij de hand (gewoon zelfgemaakt van een oude sok op een bezemsteel).
Als je dan nog een stevig eindje doorwandelde, kwam je uit bij het kasteel. Ook heel avontuurlijk voor een kleine meid,...
Al die gedachten komen langs bij het borduren. Eventjes terug in de tijd,... Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik in Heeze ben geweest, misschien straks op "De Brabantse Dag",....?

28 opmerkingen:

ingrid zei

Ik heb mijn ochtendwandeling met de hond gehad. Nu begint mijn welog wandeling.
Mm, tijdens het borduren van dit prachtige stuk je gedachten laten gaan. Alle herinneringen van toen je 6 was.Leuk dat je je leeftijd er opgebordurd hebt!!
Ik vind het een knap stukje borduurwerk!!

groetjes van Ingrid H.G. zei

Hoi 'andere' Ingrid!
En lukt 't met jouw borduurwerk?
Ik heb daar iets over opgevangen in de wandelgangen,....
:o)

Annelies zei

Leuk, ik heb even naar de andere huisjes gekeken, die zien er ook al zo prachtig uit.
Ik heb niet zoveel herinneringen meer. Hooguit dat ik onder de politiecape van mijn opa voor op zijn fiets zat als het regende. Soms haalde hij me van school. Mijn grootouders woonden vlak in de buurt.

Astrid zei

Leuk om je 'leven' zo te vertalen in een huisjes borduurwerk! Ik vind trouwens die kleuren ook prachtig!

Francisca R. zei

We zien het borduurwerk toch nog wel eens?????? 'Klaar' is ook leuk!!
Mooie herinneringen, heerlijk is dat: zo wegmijmeren in je mooie jeugdherinneringen, fijn dat je dat kunt Ingrid!!

frauke zei

oooh, ik vind het echt een heel erg mooi borduurwerkje! weet je dat oma het laatst toevallig ook oppeens over heeze had? wat grappig, heel toevallig! xxxxxxxxxx

Liezbeth zei

Wat een heerlijk stukje van jouw geschiedenis krijgen we zo mee bij dit huisje. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende stukjes geschiedenis.
Veel borduurplezier!

Hester zei

Wat een leuk verhaal. Mooi huisje. Weet je al wat je ervan gaat maken? Leuke herinnering aan Heeze. Maar vind je niet dat alles is veranderd als je weer terug gaat? In mijn geboorte dorp is veel van de oude panden afgebroken en van die vierkante blokken voor winkes terug gezet. Geen sfeer meer. Erg jammer.

groetjes van Ingrid H.G. zei

Hallo allemaal :o)

Het is een fijn borduurwerk om te doen. Ik moet alleen het gras nog, maar blijkbaar heb ik net zo'n hekel aan gras borduren als aan gras maaien,.....

Annelies dat is een prachtherinnering ;o)

Hxc3xa9xc3xa9xc3xa9 Fraukepauke, oma heeft het nog heel vaak over Heeze, dus dat is niet zo vreemd :o)

Hester, ik ben er al in geen 20 jaar meer geweest. Als je zo vaak verhuisd als ik, blijft iedereen hetzelfde in je herinnering,.... dat geld ook voor alle kinderen van de lagere school,....
Maar ik wil toch weer eens gaan kijken,.....

en Liezbeth, het volgende huisje laat nog eventjes op zich wachten,....ik moet opletten dat het borduurvirus hier de boel niet overneemt,... ;o)

Juul :o) zei

Hij is echt prachtig!!!
En natuurlijk willen we 'm nog een keer zien, in een lijst of zo?
Gewoon dooooorgaan...
*giechel*
:o)
>>>>>>>
Ik ben weg!
Toedeloe!
:o)

Mienke zei

Mooi wordt het Ingrid! Leuk ook om over de herinneringen uit je jeugd te lezen, het klinkt warm!
Je hebt inderdaad stevig doorgeborduurd, maar ja, je lijkt me ook een bezige bij! Zit je weleens stil zonder iets te doen, met je handen in de schoot?
Deze vraag werd mij eens gesteld, en ik kan nooit niets doen, doe vaak zelfs meerdere dingen tegelijk!

marian'ne m zei

Het is echt mooi geworden xc3xa9n snel hoor !! ;-)).

Grappig in ons dorp was een zelfde kern van winkels rond het postkantoor, ook een statig gebouw.

Fijne herinneringen die je kan koesteren en nog de papa en de mama en dochter om dat mee te delen !!!

katrien zei

Mooi hoor,en terug met een mooi verhaal erbij.Fijn om mee te kunnen lezen.

Hilly zei

Nou ja wat leuk zoveel herinneringen bij zo'n lief huisje...erg mooie kleurtjes!!

ingrid zei

Ik ben even bij mijn moeder geweest en heb een stukje borduurspul en een restje garen meegenomen. Een rijtje horizontaal en verticaal lukt me nu goed.Heb net een hartje geprobeerd.Het tellen en draadjes overslaan is nog moeilijk. Maar om mezelf te stimuleren heb ik een mooie rood naar paars verlopend Dmc en een meter Axc3xafdaband gekocht.Eerst nog goed oefenen en dan voor het echie...

YokkoBears zei

Jij denkt ook; "discreet" laat ik haar dat leuke mandje nog eens zien.
:-)

Dit lijkt echt een oud postkantoor van weleer.
En wat leuk dit verhaal.

Je hebt me bijna "om".
Want ik vind deze serie en ook een andere zo heel erg leuk.
Dus ..... stuur me svp een pm'etje als je je volgende huis, wat nog wel even duurt, op je log gaat zetten. dan kijk ik niet. :-)

groetjes van Ingrid H.G. zei

Daaaaaaaar ben ik weer!!!
(Jeetje krijg ineens zo'n Dick voor mekaargevoel,....)

Er is weer een ooievaar geland, met een klein ventje van 8 pond, dus ik ben weer een weekje zoet,...

Mienke, ik heb gemerkt dat ik steeds moeilijker stil kan zitten,...Het is dat ik het tijdens mijn werk zxc3xb3 druk heb,....

Het volgende huisje, komt weer in september, ik heb nu de zeer bekende kersentuin,.....

marian'ne m zei

Ha Dick v M, mijn hoofd loopt over van de baby's, hoe kan dat nou !!?

Juul :o) zei

... ehhh... kersentuin(!!!), dan moet ik opschieten >>>>>
:o)

Jippie!
:o)

groetjes van ingrid h.g. zei

welnee, gekkie,...
:o)
Hoe is het met het grote bomenbos?

;o)

groetjes van ingrid h.g. zei

MM, ik heb wel een idee ;o)

Psst,...de kinderen in mijn kraamgezin waren helemaal weg van de ienieminisokjes die aan mijn tas hangen ;o)
weetjeweldievanjou,....

corry zei

Wat een leuk huis, en met een persoonlijk tintje wordt 't extra leuk! Bedankt voor de link van kasteel Heeze. Wij wonen in Brabant aan de andere kant van Den Bosch, het lijkt me mooi om er eens een kijkje te gaan nemen!

Marianne zei

Het postkantoor hoe je het beschrijft...zo heerlijk bekend van vroeger. Al woonde ik niet in Heeze, maar wel in het huis waar ik nu ook weer woon xc3xa9n in een dorp. Een Brabants dorp dichtbij Heeze nog wel ;-)

groetjes van Ingrid H.G. zei

@Corry, ik kan het je aanraden. Je kunt/kon er ook fijn wandelen,... :o)

groetjes van Ingrid H.G. zei

Hoi Marianne, ik weet het ;o)
Zeg, we hadden wel bij mekaar in de klas kunnen zitten,... :o)

Marianne zei

Enkele mensen uit die omgeving gingen kwamen toen naar het Hertog Jan college in Valkenswaard.

Corrie zei

Ingrid wat een heerlijk jeugdverhaal, wat een prachtige herinneringen aan een gelukkige jeugd. Zo fijn om dat te lezen en herkenning te vinden. Wat zouden jongeren van nu bij zo'n verhaal voelen en denken, vraag ik me af. Zouden ze denken dat het een verzonnen verhaal is omdat ze bijna niet meer kunnen geloven in zo'n werkelijkheid? Wat hadden we het toch goed met al die ruimte om te spelen om ons heen. En ja, misschien idealiseer ik het wel, maar ik geloof beslist dat mijn vermogen om zo van het leven te genieten, ondanks de grote moeite die er soms is, gebouwd is in en op zo'n jeugd als jij hier beschrijft, wat een basis kregen we mee. Dankjewel voor deze blik in een goede jeugd. En we mogen toch hopelijk wel het ingelijste resultaat nog eens bewonderen??? Ik vind het zo'n prachtig werk!

groetjes van Ingrid H.G. zei

@Marianne, 'k zat in Eindhoven op school, dat is toch meer jouw kant op ;o)

@Corrie, dat is ook de reden dat ik graag op het platteland wilde gaan wonen, toen de kinderen nog klein waren en we er de mogelij"kheid voor hadden,...Maar het is toch anders,... Ik krijg er zo'n wim Sonneveldgevoel van, met "Het tuinpad van m'n vader,....