vrijdag 18 april 2014

"Lieve Handwerkjuf Joke"


Een tijdje terug, 
vertelde ik er over.
Waarover?
waarvoor ik m'n spaarpotje had leeg geschud.

En hoewel het hier bij Supergoof net leek alsof er niets pronkrollerigs gebeurde,
was dat achter de schermen heel anders.
Om de zoveel tijd werd er 'n pakje open gemaakt, 
zorgvuldig de beschrijving gelezen,
goed naar de voortreffelijke en gedetailleerde foto's gekeken,
en dan werd er 'onder schriftelijke begeleiding' van  Handwerkjuf Joke,
 de ene na de andere handwerktechniek geleerd, 
of opgefrist.


Zo, 
werd er die eerste maand menig draadje uit het fijne borduurlinnen getrokken,
om plaats te maken voor een gekleurd draadje DMC.
Man, man, 
wat vond ik het spannend.
Ik was als de dood dat ik het verkeerd zou doen.
Vroeger op de Lagere School kregen wij, 
de meisjes,
handwerkles van zuster Cecilio. 
En die was me toch streng. 

Ik verprutste menig handwerk,
  was ook veel liever met de jongens mee gegaan die handenarbeid kregen.

Maar NU met de verhaaltjes en foto's van Jookies,
is het een feestje om te doen.
Ik was zo trots toen m'n eerste werkje helemaal gelukt was.
Al die streepjes die je ziet, heb ik er zelf door heen geweven.

Het eerste werkje was af,
dat smaakt naar meer
op naar de volgende.


Een schattig klein merklapje,
de moeilijkheidsfactor voor mij was het opengewerkte randje.
Ik had dat jaren geleden al weleens gedaan, 
want voordat ik verslaafd raakte aan de quiltlapjes,
maakte ik menig borduurwerk met open randjes.
Maar ik was helemaal vergeten hoe het ook al weer moest.


Zie hier, 
gelukt.

Op naar deel 3,....


Tijd voor allerlei steekjes,....
Natuurlijk deed ik dit niet allemaal achter mekaar, 
dit is een driemaandenverslagje.


De 4e aflevering heb ik even apart gelegd. 

Niet dat ik 'm niet wilde maken, nee dat was het niet. 
Deel 4 ziet er heel erg leuk uit. 
Ik heb alleen breinaalden nodig, en die liggen in de Tijdelijke Opslag.
Maar,...
ik zal ze binnenkort wel weer tegenkomen tijdens het uitpakken,
 dus dan kan ik meteen beginnen,...

Deel 5 was ook erg leuk om te doen.
Het effect van de verschillende steken, 
is GEWELDIG.


Met dit werkje kon ik dan ook echt niet stoppen.
HET MOEST AF.


ZO LEUK.

Mijn pronkrol heeft nu een aantal schattige werkjes,

Het begint echt al iets te worden.
Met dank aan lieve Juf Joke.

26 opmerkingen:

Guusje, zei

Wat zien ze er mooi uit en ze zijn net wat je zegt zo leuk om te maken.

Marguerite zei

Wat ziet dit er mooi uit!!
Ik ben zo'n eentje die alles zelf uit wil vinden en daardoor regelmatig mijn neus stoot. Jij pakt het veel beter aan door 'echt les' te nemen. En goede uitleg te krijgen.
Super ben benieuwd naar de steekjes met de breinaalden.
Groetjes Marguerite

yrrid zei

gaaf goof

Balsemien zei

Mooi!

Bernadette van gils zei

Wat zijn je lapjes voor de pronkrol mooi geworden, vooral het alfabet vind ik prachtig.
Succes met in- en uitpakken binnenkort. Dat zal een feest voor je zijn als alles uit de opslag kan
Groetjes en fijne paasdagen
Bernadette

Anoniem zei

Erg mooi hoor!
Regelmatig op de beurs bij Joke staan kwijlen en twijfelen, maar steeds weer doorgelopen.
In de vakantie ga ik haar winkel bezoeken wie weet ga ik dan wel om
Veel plezier met de rest maken
Maria

Evelyne zei

Wat een mooie lapjes voor je pronkrol. Zelf borduur ik veel maar zie nu op jou lapje hoe de Nederlandse naam van de steken is. Ik kende alleen de Engelse namen. Grappig is dat!
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Goed weekend.
Evelyne

Phyllis zei

Het is inderdaad heel erg mooi, het wordt heel bijzonder.

Annelies zei

Wat leuk jouw lapjes te zien. Mooi ! Inderdaad een prima beschrijving en zo leuk en divers om aan te werken !

Nardy zei

Prachtig! Wat een mooi lapje waar je zelf draad uitgetrokken en ingeregen hebt. Ik heb de pronkrol bij Joke zien hangen; erg mooi! Groetjes!

Ineke M zei

wat een mooie werkjes Ingrid, wat zul je hier met plezier aan hebben gewerk
groet Ineke

Heleni zei

Ooh wat ziet dat er leuk uit Ingrid. En het open randje maakt het prachtig afgewerkt.

tiny zei

Prachtig!!!!

Ageeth Dorsman zei

Dit is echt supermooi... ; zo fijntjes. Je oude handwerkjuf zou heel trots op je zijn.
Groetjes van Ageeth

Anoniem zei

wat doe je mij hier een plezier mee Goof ,prachtig én een beetje gemeen dat je t zooooo lang voor jezelf hebt gehouden :) mooi hoor!!
hil

Anoniem zei

Maar Goof... wat prachtig!!! Jee, helemaal onder de indruk van al jouw handwerksels! Als juffrouw Cecilio dat toch eens zou zien ;)!! Fijne Paasdagen!!

Judith zei

De stoplapjes! Wat zijn die kunstig! En mooi, en knap! Fijne paasdagen

Wilma zei

Wat een schatjes!

Anoniem zei

Eerst nog wat projecten afmaken en dan. ....wie weet, fijne Paasdagen, Bep.

Annelein zei

Wat ziet dat er leuk uit al die mooie lapjes bij elkaar. Juffrouw Joke zal wel heel tevreden zijn over zo'n vlijtige leerling....

Johanna Zweden zei

Schitterend
Fijne paasdagen groetjes uit Zweden

Joke zei

Ahh, wat een leuk verslag en wat heb je het allemaal mooi gemaakt!
Fijn ook dat het nu mag en niet moet hè?

Rennie zei

Wat een speciale mooie uitvoering. Complimenten. Fijne Pasen gewenst.

jolanda zei

Wauwww... dus hier ben je ook al goed in? ;-))
Borduren doe ik ook graag, maar deze bijzondere dingen heb ik allemaal nog nooit gedaan hoor. Lijkt me erg leuk om eens te proberen.

Marianne Gooren zei

Oh wat mooi! Die lessen zou ik ook moeten volgen... wie weet, ooit:) Ben maar trots op je mooie werkjes, Ingrid! Echt kei-knap.....

Marianne Gooren zei

Snif, eerste les is uitverkocht..... En met de eerste zou ik toch willen beginnen... Misschien wordt alles weer aangevuld door Jookies?