donderdag 14 mei 2020

"GRIEZELEN" & 1e en 2e update



Vanmorgen dacht ik,
JA,
en ook:

NU gaat het gebeuren.

Wat dan?

Nou iets waar ik al jaren tegen op zie,
wat toch echt moet gebeuren,
en wat ik eigenlijk best wel eng vind.


Waar gaat het over Goof?
Deel je 'gegriezel' maar eens op dit Supergoofbloginternethuisje,...
dat lucht vast op.


Nou,
het gaat over de Mandjesquilt.

Jaren geleden gemaakt van allerlei lapjes.
Lapjes uit quiltwinkels,
nooit door mij van tevoren gewassen,
want je weet dat vast wel,
dat doe ik niet,...

Lapjes geknipt uit oude,
 niet meer gedragen,
 kledingstukken.

Lapjes die dus heel vaak gewassen zijn,
én ook gestreken.
;o)


En al die lapjes samen,
zijn 1 grote Mandjesquilt geworden.
De Trick or Treat Baskets,
uit het boek
 'When the cold wind blows',
van de dames van Blackbird Designs.



Die Mandjesquilt moet toch echt eens een keer gewassen worden.
De lappendeken heeft jaren heel vrolijk gefunctioneerd als gordijn,
bij Goof op Zolder.


Nu ligt de quilt in de winkel,
te wachten op een frisse fruitige wasbeurt,
en dat klusje heb ik de hele tijd voor me uitgeschoven.
Waarom?
Niet vanwege het wel of niet wassen van lapjes.

Want nu komt de aap pas echt uit de mouw,...


Vanwege al die knoopjes die er in zitten,...
De Mandjesquilt is niet doorgequilt,
maar doorgeknoopt.

Ik ben als de dood dat al die knoopjes los laten in de wasmachine,...


Wil je even meegriezelen?

Nou stel je voor:

na een wasbeurt in de wasmachine,
een losse mandjesvoorkant-top,
een losse achterkant,
tig losse tussenvulling die nu heel erg los geworden is,
en,
heel veel draadjes,
die ooit gezellige knoopjes waren in een lappendeken,
en nu,
 als geknipte spaghettiesliertjes in een lapjesbrei zit.
...
...

Ik vind dit knap griezelig.
Vandaar het uitstelgedrag.


Vanmorgen de knoop doorgehakt.
De Mandjes draaien nu (nog) vrolijk rondjes in de wasmachine.


Op 40 graden,
bonte was,
het hele wasprogramma,
geen extra water,
en het wasmiddel is een wasmiddel voor bonte was,
niks bijzonders,
behalve dat het een wasmiddel is dat,
op het moment van aanschaf,
 in de aanbieding was.
O ja en geen speciale verkleurdoekjes.

Nog even nagenieten van


dit plaatje.
Wordt vervolgd.

Ik moet zeggen dat het schrijven van het verhaal leuk om te doen was,
maar nu?

Nu griezel ik weer.
kan er echter niks meer aan doen,


1e UPDATE:

de geknoopte Mandjes hebben de wasbeurt goed doorstaan,
ik heb geen los knoopjessliertje gevonden,...

*zucht van opluchting*

Ze zitten nu in de wasdroger.
Ik heb nog niet gezien of er iets verkleurd is,
maar ik verwacht dat dàt goed is gegaan.

2e UPDATE, 
Geen doorgelopen lapjes of rare krimp.

Kortom,  alles is goed gegaan.

Fijne dag,
hou je taai,
en,

13 opmerkingen:

Marguerite zei

Soms toch even heel even door het raampje kijken of alles nog goed gaat.
Spannend

quiltlodge gerda zei

OOOOOOOOOOOHHHHHHH, DUIMEN MAAR!!!!!!!!!!!
Gaat vast goed hoor! Ik heb ook een quilt met allemaal knoopjes en die is ook gewoon de wasmachine én droger in gegaan en er keurig weer uit gekomen. 🙂 (Maar ik weet natuurlijk niet of wij op de zelfde manier de draadjes hebben geknoopt 🤓) Laat je snel weten hoe dit griezelverhaal is afgelopen?! groetjes en sterkte!😘

Bernadette van gils zei

Erg spannend maar ik kan je vertellen dat ik al mijn quilts knoop en was en droog en dat de knoopjes gewoon blijven zitten. Misschien stelt dat je een beetje gerust.
Ik duim voor je dat bij jouw mooie mandjesquilt ook goed komt.
Er wordt met spanning gewacht op het vervolg van je griezelverhalen.
Groetjes
Bernadette

Lida zei

Haha, wat herken ik dit! De quilt van mijn DH is ook geknoopt en wat wil nu, onze Fred is gek op die quilt en kruipt er altijd tegenaan en dus moet hij om de haverklap in de was en tot nu toe hebben de knoopjes het prima gehouden, maar de eerste keer was ik dus ook hartstikke nerveus! Maar ik denk dat de knoopjes een beetje krimpen omdat het katoenen garen is en juist daardoor nog strakker gaan zitten! Hoop dat hij er prachtig uit komt! Groetjes
Lida

Floor zei

Zit hier ook in spanning.... Gewassen en ongewassen lapjes bij elkaar... die kunnen onregelmatig krimpen...
Draadjes geknoopt, nooit aan gedacht dat die misschien wel zouden kunnen loslaten....
Maar zonder kleurvangdoekjes!!!! Goof toch, dat is vragen om moeilijkheden!
Zou ik echt nooit durven, want lapjes kunnen zo verschrikkelijk afgeven.
Hopelijk is dat niet gebeurd en komt de leuke quilt zo helemaal vrolijk en schoon uit de droger.

Annelies zei

Het is goed gegaan. Gelukkig ! Bij twijfel een volgende keer veiligheidsspelden zo her en der plaatsen.

wilma oud zei

Wow, jij durft!!!!!! Maar, zo te lezen is alles goed gegaan. Wat zal die weer "wollig"zijn na deze opfrisbeurt. Groetjes Wilma

erika zei

Oh gelukkig, alles is goed gegaan! Ik vind het ook net zo spannend als jij als een quilt voor het eerst de wasmachine in gaat. Een keer is het behoorlijk misgelopen, had de tussenvulling eens bij een ander adres gekocht en die is gaan krimpen!! Oh, mijn arme garenklosjesquilt 😫 De tussenvoering heb ik vergoed gekregen en toen heb ik het quiltwerk opgehaald en opnieuw doorgespit. Alles is dus toch goedgekomen met een heleboel meer werk!

Lisa zei

For my antique quilts I wash (soak) them in the bathtub. Rey carefully squeezing with my hands, and several rinses the same way. Then roll in lots of heavy towels and squeeze out water. Lay line to dry outside. It works well and they smell fresh again.

christine zei

Spannend. Ik begrijp het best .ik ga mijn dear jane wassen van de week maar ok ga wel kleuren doekjes kopen hoor . Brrr miet er niet aan denken.
. maar hoe knoop jij een quilt is dat een speciale knoop en welk garen gebruik je?

quiltlodge gerda zei

GELUKKIG, ik lees net op FB dat het goed is gegaan! Gelukkig!!!! Pak van je hart!

Coby Breitner zei

Ohhhh kan me zo voorstellen dat het doodeng is. Hier ligt al een half jaar een nieuwe quilt die de wasmachine in moet, machinaal gequild maar ik durf niet.

Bianca zei

Oh getverderrie, ik griezelde met je mee...
Ik zou het niet aangedurfd hebben, de was volgestopt hebben met uitloopdoekjes. Ik was mijn quilt ook altijd met fijnwasmiddel en op 30 graden als er geen gekke dingen mee gebeurd zijn.
Brrrr. Wat fijn dat het goed is gegaan. Maar niet meer zo laten griezelen hoor... Er is genoeg spanning in de wereld nu ;-)