zondag 19 augustus 2018

"En dan, na hard werken is het huilen"


Weet je hoe dat is?
 Om het hoofd te hebben van een ontwerper?

Het hoofd van een ontwerper,
van in dit geval een Quilt-Goof,
gonst aan één stuk door.
Het zit vol met nieuwe ideetjes.
Ideetjes die dag en nacht in dat rare hoofd zitten te zoemen.

Het is geen enge ziekte,
dus mocht je nu denken,
ga eens langs de huisarts Quilt-Goof,
dat werkt niet.

Die ideetjes willen heel graag dat er door Quilt-Goof zelf,
 naar geluisterd wordt.
Zij is de enige die dat Quilt hoofdje snapt.

Het zijn allemaal quiltideetjes,
die uiten zich in tekeningen,
dat zijn ontwerpen,
met potlood vastgelegd op papier,
en ze krijgen nog meer vorm door
 garen, lapjes,
naald,draad en schaar.
lek geprikte vingers.
Veel uurtjes doorwerken aan één stuk door,
dag en nacht,
totdat uiteindelijk iets gemaakt wordt,
waar deze quilt-Goof helemaal gelukkig van wordt.
Wat haar koppie even tot bedaren brengt.
Even,
totdat ze besluit dat alles weer op papier gezet moet worden.
Het moet een patroon worden,
dat door iedere quilter begrepen moet worden.

En dan?

Dan staan al die maanden van werk op handzaam papier.
Het moet nu naar de drukker,
en dan staat het patroon op 'officieel' papier.
De verzending kan beginnen,
niet voordat,
deze quilt Goof,
zelf weer heeft laten zien op haar blog,
hoe leuk het allemaal is.

Het wordt,
inderdaad voor geld,
verstuurd naar een ieder die flieft is geworden op 
iets dat zo origineel is en zo uniek,
dat daar een prijs voor betaald moet worden.

Daar hangt een prijskaartje aan.

En,
de handen van het rare Quilt hoofd,
zorgen ervoor dat alles verzonden wordt,
wereld-wijd,
en ook daar,
 gaat heel veel tijd in zitten.
Met liefde.
Dat zeker,
zoals alles wat quilt Goof doet.

En dan?
Dan zijn quilters blij,
gaan de patronen maken.

Andere quilters denken,
dat wil ik ook.
Er is iemand op de quiltbee die zegt,
daar ben ik al mee bezig.
Weet je wat,
dit heb ik al gemaakt,
jij mag 'm wel.
Logisch toch?

Of,
er is een handige quilter,
die denkt,
wat een leuk idee,
mooie plaatjes daar op internet,
blog, facebook, instagram, pinterest.
Dat kan ik makkelijk maken,
heb geen patroon nodig.
Ik ben zo handig.
Logisch toch?

En dan?
Hoe gaat het met het Quit hoofd van Quilt-Goof,
die al die zomermaanden al weer druk bezig is met het uitwerken van nieuwe patronen?
Die ondertussen een lijst bij houdt van nieuwe aanmeldingen voor de herhaling van haar eerste bom-ontwerp?
Die zo blij was?
Die alleen nog maar op mail verzenden hoeft te klikken voor haar nieuwe order aan de drukker?
Die daar voor duizenden euro's aan nota's voor zal ontvangen?
Die ze natuurlijk allemaal betaald,
want de drukker wil ook graag zijn nota's betalen?
Logisch toch?

Dat arme quilt-hoofd.
Dat is diep verdrietig.
Het gezoem is opgehouden.
Het is heel stil in het hoofd.
Oorverdovend stil
De handen zijn ineengevouwen, 
en maken even geen quiltwerk meer.
En natuurlijk vallen er tranen.
Want Quilt Goof doet alles vol emotie,
ook als het hoofd stil is.

Waarom moet alles wat uniek en origineel is?
Waar inderdaad een prijskaartje aan hangt,
omdat die gene die dat unieke en originele heeft bedacht,
nu eenmaal ook nota's moet betalen,
en,
iets wat ze zelf ook heel jammer vindt dat het haar nog niet gelukt is,
helaas niet zonder inkomen in leven kan blijven.

Waarom?
Vertel mij eens waarom?
Waarom is er geen respect voor een ontwerp?
Is er helemaal geen respect voor de ontwerper,
met dat hele kleine originele winkeltje,
de ontwerper,
die niet wil opgaan in de massa?

En die jij nou net zo leuk vindt,
vanwege het unieke?



Met dank aan mijn lieve man,
die deze Quilt Goof begrijpt,
en haar altijd steunt.
xxxx


En omdat het Quilt hoofd heel goed weet,
dat er ook cynische reacties zullen komen,
het dringende verzoek,
om als je wilt reageren,
dit met respect te doen.

Logisch toch?





30 opmerkingen:

Rita zei

Lieve Ingrid je hebt je hele ziel en zaligheid in deze mooie BOM gestort en hebt ontzettend veel quiltsters blij gemaakt. Het gestuigd niet van respect als je dit aan de hand van foto's en blogberichten probeert na te maken zonder daarvoor het patroon te kopen. Dit zegt meer over degene die dit doen dan over jou. Niet huilen, je hebt het afgelopen jaar iets heel moois gepresteerd en dus mag je blij de wereld in kijken, dit was en is jouw prestatie. Fijne zondag, lieve groet, Rita

marion anderson zei

lieve lieve ingrid en man en gootje, wat verschrikkelijk voor je/jullie. ik gedachte droog ik je tranen en houd je stevig vast. ik heb er geen woorden voor , ben er kapot van, ik kan me nauwelijks inleven hoe het dan wel voor jou moet zijn !! ik wens je heel veel kracht en lieve quilters toe die wel voor het unieke in deze wereld willen betalen en het waarderen wat je voor de quilters doet. liefs en heel veel dikke knuffels...

Floor zei

Ach lieve Ingrid.... lees dit blogje en voel je verdriet met je mee.
Dat mag niet hoor, dat je hoofd stil wordt en er geen leuke ideeën meer in komen die er uit willen.
Ik zie altijd twee kanten van een verhaal, en kan me er ook iets bij voorstellen hoe dat gaat zonder bij na te denken, het patroon doorgeven (of een kopie) aan iemand op de bee die het ook graag wil maken. Quilten is delen hè? Er wordt ook veel nagemaakt wat men op het internet ziet.
Dat is een beetje het probleem dat alles overal te zien is op het net.
Maar ik leef ook met jou mee en begrijp je verdriet en probleem heel goed.
Jouw mooie, unieke en leuke ontwerp, al de moeite en de kosten die het met zich meebrengt, en dan gaat er zomaar iemand (en vast meerdere iemanden) met jou patroon vandoor, gratis en voor niets.
Dat is natuurlijk niet te voorkomen, maar hopelijk zet dit verdrietige blogje mensen aan het denken. Dat ze tegen anderen zeggen "als je deze ook wil maken, gewoon bij Supergoof bestellen! "
Hoop dat je hoofd het weer gaat doen over een paar dagen.
Liefs,
Floor

wilma oud zei

Ik ben hier helemaal stil van. Ik heb je door je blogs, je show en tell’s, je workshop een beetje leren kennen en weet met hoeveel enthousiasme en liefde je deze patronen maakt en ontwerpt en we mogen blij zijn dat we jouw ideeen mogen maken door middel van jouw patronen. Natuurlijk hangt overal een prijskaartje aan, dat is toch logisch en door je blogs weten we hoe hard en lang jij aan jouw patronen werkt, 34 graden of niet, Goof zit op haar zolder voor haar inkomen te werken. Het is daarom heel jammer wat er in de quiltwereld gebeurt en ik begrijp dat je daar veel verdriet van hebt. Ik zag zo met spanning uit naar je nieuwe ideeen voor het nieuwe seizoen, maar begrijp ook dat je hoofd daar nu even niet naar staat. Veel sterkte voor jou, Margootje en je lieve man. Lieve groet van Wilma

Jasmijn zei

Ik kan alleen maar zeggen sterkte. Ik weet hoe het voelt maar heb ook geen illusie meer dat het zal veranderen. Nogmaals sterkte.

Annelies zei

Helaas is dit iets waar alle ontwerpers mee te maken hebben. Er zijn er dan die afhaken, of er niet eens aan beginnen een ontwerp te gaan verkopen. Ik weet de oplossing niet, wist ik die maar.

Bernadette van gils zei

Oh wat erg. Zit hier gewoon mee te huilen want dit verdien jij niet en geen een ontwerpster. Jij hebt er zoveel werk in gestoken en zoveel mensen blij gemaakt en dan gebeurd er weer zoiets.
Ik geef je in gedachten een hele dikke knuffel en hoop dat je ooit weer wel ideetjes op papier gaat zetten. Snap dat je hoofd daar nu niet naar staat.
Ik heb diep respect voor jou en je man door wat jullie samen bereikt hebben.
Groetjes en dikke knuffels
Bernadette

Mieke van Minnen-Kanis zei

Ingrid, begrijp dat je heel, heel erg teleurgesteld bent.
Weet niet of je verdrietig bent omdat iemand haar patroon doorgaf aan een vriendin. Of dat het voor een grote groep is vermenigvuldigd.
Het eerste is ter goeder trouw gedaan, het tweede is heel erg dom.
Ben bang dat alle ontwerpers hiermee te maken hebben.
Probeer het je niet al te erg aan te trekken.
Een oplossing heb ik helaas niet voor je.
Eigenlijk is het ook een compliment, het wordt gedaan omdat ze het ontwerp zo ontzettend mooi vinden.
Wel een advies, je beleeft zo ontzettend veel plezier aan het ontwerpen, patronen uitwerken etc.
Vooral mee doorgaan!!

Probeer het naast je neer te leggen!!!
Groetjes Mieke

Unknown zei

Ingrid ,niemand kan het zo maken als jij.Met die leuke verhaaltjes erbij.
Ik kijk altijd uit naar je berichtjes,kop op.
Laat je niet variëteit maken,kijk in de mooie ogen van jullie lieve teckel.Dat doe ik ook als ik verdrietig ben,lekker knuffelen met Bram onze teckel.

Marjolein den Boer zei

Ach, wat verdrietig. Dat die iemand(en) niet snapt/snappen dat een van de mooiste en bijzonderste dingen van de Gootje quilt is dat we weten dat het uit jouw koppie komt, en welk lief teckelientje er model voor heeft gestaan. Wat een armoe als je dan een gekopieerd blok of quiltje krijgt waar die grondgedachte niet meer onder zit. Lieve Ingrid, we weten dat niet iedereen op de wereld copyright begrijpt en zeker niet respecteert, maar die bijzondere lading die een quilt krijgt wanneer de basis (het patroon en vooral het verhaal) rechtstreeks uit jouw handen komt is echt niet na te maken. Hele grote knuffel xxx

Corn and Wine zei

Hello Ingrid, I have admired your quilts for years - especially the red and white quilt shown in the background of the first picture on this blog post. Do you have the pattern for this quilt? I would love to make it. Do you have an online store? Please forgive me - I'm in the US and the language translation sometimes doesn't work so that I can understand how to find your store. I'm looking forward to getting the pattern soon! Thank you!

OmaSannie zei

Lieverd, ik weet niet wat er gebeurd is of door wie maarlaat je er alsjeblieft niet onder krijgen. We zijn het er over eens dat niet iedereen in de,naar wij hoopten, veilige, vriendelijke en zeer respect- en begripvolle quiltwereld ooit zal begrijpen dat ern ontwerp van iemand ook van die iemand is en blijft en dat je dit niet zonder toestemming kan kopiëren of doorverkopen. Aan de andere kant ook vreemd want als koper van het geheel betaal je ook voor dit enorm orginele document, dat wil je toch niet kwijt?!. Laat het en assls je weet met welke mensen je te maken hebt, laat hun. Zij en vooral jij, jouw lieverd en Margootje zijn dit niet waard. Dikke kus en meeega trots op jou xxxliefs mij

Evelyne zei

Lieve Ingrid wat een diep trieste Ingrid schrijft hier haar emoties neer. Wat jammer voor jou dat mensen geen respect hebben voor jou ideeën. Hoe goed bedoelt ook om een vriendin te helpen aan een patroon, je moet dat nooit doen. Copyright staat er op elk patroon, maar blijkbaar zegt dat niet zoveel voor sommige mensen. Daarom vind ik het zo goed dat je jou emotie hier deelt, want jou verhaal hier, zegt meer dan het copyright op het patroon. Hopelijk lezen heel veel mensen jou blog en worden mensen zich hierdoor
meer bewust van de schade en het verdriet van het delen, voor de ontwerpster.Dan is het niet voor niets geweest dat jij je zo kwetsbaar hebt opgesteld.
Lieve Ingrid neem maar even je tijd en dan hopen heel veel quiltsters waaronder ik, dat je doorgaat met jou unieke verhalen en quilts. Het zou toch zonde zijn als het allemaal in je hoofd blijft zitten, want je maakt ook zoveel mensen gelukkig!

XX Liefs,
Eef

Unknown zei

Oh nee, wat verdrietig! Het is niet goed te praten als mensen je patronen zomaar gebruiken, dat hoort gewoon niet. Mij wordt het ook wel eens gevraagd; "Heb jij het patroon voor mij?" Ik geef dan als antwoord dat ik het patroon wel heb maar dat ik graag zie dat juist dit soort minibedrijfjes blijven bestaan, dus dat ze het toch misschien zelf moeten kopen als ze het willen maken. Dat vind ik niet gemakkelijk om te zeggen, maar ik doe het toch. Want je hebt gelijk. Jij verzint het, maakt het, verstuurd het enz enz, en dat mag -nee, MOET- beloont worden. Ga door, Ingrid, want niet alleen ik, maar ook onze tienerdochters genieten mee van je blog!!

Unknown zei

De reactie hierboven (unknown) is van mij. Ik weet even niet hoe mijn naam erboven moet komen staan......(gelukkig ben ik handiger met naald en draad....)
Groetjes van Sandra Scheerman

BezigeBijMirjam zei

Je hebt hier al eerder mee te maken gehad Ingrid, helaas, en voor jou frustrerend en verdrietig. En met jou meer ontwerpers van wat dan ook. Ik denk dat er altijd nageaapt en/of gekopieerd zal worden ondanks copyright, soms bewust, soms zonder het te beseffen. Voor jou hoop ik dat de weegschaal niet doorslaat naar de verkeerde kant. Want ja, als ik dat zo allemaal lees en ook van je persoonlijk heb gehoord gaat er heel veel tijd, kosten en energie in het ontwerpen in zijn totaal zitten. Succes en groetjes.

Heleni zei

Allerlei woorden heb ik in mijn hoofd om je een beetje op te fleuren na je verdrietige blogje. Maar je weet al wel dat ik je van harte steun na ons gesprekje op pb en ook dat ik geprobeerd heb mensen te laten inschrijven voor je Margootjebom. Het is zó de moeite waard om dit geweldig leuke project van jou te maken.
Kijk naar die schattige teckelblokjes, van jou, ja die, die jij ontworpen hebt! Daar word je toch helemaal blij van...
Ingrid ik hoop dat je hoofd weer gaat zoemen anders wordt het veel te stil in quiltland....
Een dikke knuffel voor jou en je collega's

maaike zei

Ingrid, ik begrijp het zo goed! Al je geluk, plezier en tevredenheid verdwijnt. Blijf de naald oppakken alsjeblieft, dit doet jou goed. Het geluk haal je uit jouw werk maar hoe een ander daar mee omgaat is altijd weer de vraag en soms word je vertrouwen weet ik beschaamd weet ik helaas uit steeds weer andere eigen ervaringen, je moet zo op je hoede zijn terwijl je zo trots bent op je eigen werk en van het goede van anderen wilt uit kunnen gaan. Pas heel goed op jezelf en koester jouw capaciteiten want het mag duidelijk zijn dat namaken niet hetzelfde is als zelf ontwerpen, hoe handig je ook bent, het is geen eigen uniek ontwerp. Dat eigen unieke ontwerp komt jou alleen toe Ingrid. Blijf quilten, houd vol want hier ligt jouw geluk en laat dat niet door iemand van je afnemen die niet voelt wat jij voelt als jij quilt, iemand die het niet begrijpt en het niet waard is want anders zou dit gedrag niet vertoond worden.

Unknown zei

Lieve lieve Goof,
Ik heb de reacties niet eens gelezen hier boven omdat ik wil zeggen zonder voorbehoud. Ik geniet van je werk, blog, quiltpatronen en ideeen. Al voor ik ze allemaal niet uit. Je inspiteerd mij enorm. Je bent uniek. En de rest pfffffff👎. Alleen jij hebt ermee te dealen en hebt af en toe een pluim van ons nodig. Maar ga vooral door want je bent 😍

Grietje vanKempen zei

Het is weer eens zover. Voor de zoveelste keer. Het respectloze gedrag van zgn. quiltsters, die voor niks op de eerste rij willen zitten.
Een oplossing is er niet, want deze categorie zal altijd blijven bestaan.
Maar ik denk dan maar, "Eerlijk duurt het langst", en "Wat je zaait, zul je oogsten".
En kijk eens wat jij zaait.......en dat krijg je dubbel en dwars terug van iedereen
die jouw spulletjes wél koopt, en jou met liefde en respect behandeld.
Ik hoop dat dit je een beetje troost.
Heel veel liefs ♡♡♡

Carolien zei

Dag Ingrid,

Ik snap je helemaal. Een nare ervaring. Troosthug voor jou.

Liefs, Carolien

Unknown zei

Ach wat jammer dat het soms zo gaat en dat je je daar dan zo gekwetst door voelt. Ik begrijp het helemaal. Ik heb je blog nog maar een paar weken geleden ontdekt maar was gelijk verliefd op Margootje en haar quilt. Heb me direct opgegeven mss wegs je wel gek van al mijn berichtjes naar verschillende e-mailadressen dit ik op je blog vond. Maar ik wilde zo graag! Dus alsjeblieft ga vooral door en laat je plezier niet door deze mensen vergallen.
Heel veel liefs Wilma

Wilma Kuin zei

Wat verdrietig!! Weet dat kopietjes rond gaan en alles gedeeld wordt zonder respect voor de ontwerpster. Niet alleen onder de patchworkers maar ook met de breipatronen. Alsof het allemaal heel gewoon is! Wil je iets niet kopiëren ben je gelijk egoïstisch...

Maar als ik heel eerlijk ben heb ik mij er ook schuldig aangemaakt. Een patroon af en geef het patroon aan een lieve vriendin. Het is dat ik pas geleden hoorde dat dit ook niet mag....
Vind het fijn dat je zulke lieve reacties krijgt van iedereen maar vraag mij dan ook af of veel dan weten dat dit ook niet mag of ben ik de enige die dit doet?
Dus een lang verhaal kort te maken ben ik ook de fout in gegaan en kan hier schrijven dat ik het nooit heb gedaan maar dat kan ik niet en blijf liever eerlijk...

Lieve Ingrid ik hoop zo dat je de kracht weer weet te vinden om door te gaan met je passie in je leven en een domme doos die alles maar aan het kopiëren is je het leven niet zuur te laten maken... en een domme doos die het goed bedoeld aan haar vriendin geeft, zonder te kopiëren, natuurlijk ook.
Dikke knuffel van mij!




Ageeth Dorsman zei

Als omtwerpster (van andere zaken) heb ik er ook mee te maken gehad in het verleden, en dat is pijnlijk, verdrietig en frustrerend. Na de eerste schok heb ik dit gegeven echter wel gebruikt om mijn ontwerpen dusdanig complex te maken, dat ze niet meer na te maken waren. En dat gaf een enorme voldoening. Hopelijk leidt het bij jou ook tot een creatieve tegenreactie, die zijn weerga niet kent. Want dat gebeurt ook bij creatieve hoofden...
Sterkte en groetjes van Ageeth.

Quilting Moesje zei

K ben er ook stil van ....
De Vingerhoedjes alleen al doen me aan jou denken en liggen bij mij altijd ( opgevouwen :o)
in het zicht ...
ik vertelde een vriendin dat ik eindelijk eens 't malletje die je daarna hebt laten maken .
zou gaan bestellen/kopen ... Toen kreeg ik als verrassing een op maat gemaakte stempel (van jou eigen gebruikte malletje)
maar nu begrijp (voel) ik dat
het juist jou natuurlijk (een beetje) blij zou maken
en daardoor mij ook weer ;o)
Als ik je beschrijving met Vingerhoeds malletje alsnog ga kopen !

(net wat Wilma Kuin schreef...soms is het goedbedoeld of bijvoorbeeld zuinigheid ...)

Veel goeds en liefs en blij's gewenst bij je verdere ideeen en ontwerpen !!!
Simone


Unknown zei

Jammer dat er nog altijd mensen zijn die denken dat het zo maar kan.
Dit getuigt van nul respect ( en bewondering)voor het werk dat zo'n ontwerp vraagt en vindingrijkheid.

Sorry, maar hier doe ik niet aan mee : niet weggeven ( wat soms zure gezichten oplevert) en niet vragen

Tot slot : ik vind je ontwerpen prachtig!!

Tot nu nog niet gelukt om er zelf één te maken.

Maar doe toch maar verder, je maakt er veel mensen gelukkig mee!!

Annemieke zei

Nou verdrietig om te lezen zeg! Ik hoop eerlijk gezegd dat de grootste groep echte bewonderaars en fans die jouw patronen kopen veeeel, heeeel veel groter is dan die zielige kopieergroep. Ik weet zelf hoe het is als je ontwerp gekopieerd wordt (ooit met n teddybeer die echt niet zo makkelijk was,toch door iemand uit elkaar gehaald en nagemaakt. Lelijke uitvoering vond ik😉,maar ja ook mijn schrik was groot en inderdaad je loopt toch inkomen mis) maar weet ook geen oplossing. Ik wens je heel veel nieuwe energie en creativiteit toe!!!!
Lieve groetjes
Annemieke

Annemiek zei

Natuurlijk moet je het copyright respecteren en geen kopietjes van een patroon uitdelen, maar....... persoonlijk vind ik het wel kunnen om een boek, origineel patroon e.d. weer te verkopen. En ja, daar verdient de auteur of ontwerper dan niets aan. Van de andere kant heb ik op deze manier weer geld om een nieuw patroon of boek te kopen. Wat doe je anders met een patroon waar jij klaar mee bent en niet meer nodig hebt en niet wilt bewaren ? Weggooien? Da s ook raar!

Anny zei

Dit is zo jammer! En het is van alle tijden. Zelf koop ik al mijn patronen. Maar ik herinner me nog dat ik altijd kleine werkjes en patroontjes maakte voor de bevangen Ted in s’Gravenzande. En zelfs die kleine werkjes zag gekopieerd terug. Zo zuur.

Anny zei

Bevangen? Bee! Oh, hier denkt een apparaat voor me. Sorry.