zondag 3 juli 2016

"En BEDANKT"


Wat denk JE nou?

Dat ik het leuk vind,
dat JIJ copietjes maakt van MIJN PATROON van 't Ooievaarshuis?
Denk JIJ dat ik het een eer vind,
dat JIJ die gul uitdeelt aan JOUW vriendinnen?
Wat denk JE nou echt???

Toen ik als zzp-er wegens ziekte uit de kraamzorg stapte,
hield ik m'n hand niet op voor een uitkering.
Ik ging aan de slag als Quilt Juffie Goof,
bedacht MIJN eigen patronen met veel plezier,
vond het ook enorm eng en spannend.

Patronen die gekocht worden door Lieve Schatten,
die met de quiltjes weer andere Lieve Schatten heel veel plezier deden.
DAAR GENIET IK ENORM VAN.
en dat doe ik nog steeds.

En nu?
Nu ben ik druk bezig met de patronen van,
 FOEP en de BRODERIE PERSE QUILT.

Ben daar maanden dag en nacht mee bezig,
ze worden heel zorgvuldig gemaakt,
ook met heel veel plezier.
Dit doe ik weer als zzp-er,
dus met geen enkele zekerheid op een inkomen.

Maar ik doe het,
want ontwerpen vind ik heel erg leuk,
en het geven van workshops is een feestje.

Maar ja,
dan ben JIJ daar,
die met JOUW naïeve gedrag JOUW vriendinnen blij maakt met COPIETJES.
Heb JIJ er al bij stil gestaan dat het DIEFSTAL is???
BROODROOF.
En dat je BEDANKT bent.

Ik ben helaas,
 zelf niet zo naief te denken,
dat je elke keer de prijs van een patroon op mijn bankrekening stort.

Ik ga gewoon door met het ontwerpen van quilts,
maar mijn dag is verziekt,
en ik ben zo verdrietig,
Maar daar heb JIJ geen idee van,
met JE DOMME GEDRAG.

En dan te bedenken,
dat ik het patroon zelf aan JOU verkocht heb,
en wat zei ik er bij?

HEEL VEEL PLEZIER ERMEE.

NOU,
 BEDANKT.


PS het originele patroon van 'T Ooievaarshuis is alleen te koop bij,...
Jookies,
The Sampler,
en,
 bij mij via de mail,
 of tijdens workshops en/of trunkshow.


53 opmerkingen:

Rita zei

Wat is dit nou? Wie doet zoiets, onvoorstelbaar, ik kan me voorstellen dat je boos, verdrietig bent. Dit doe je niet. Kop op lieve Ingrid er zijn genoeg die je steunen en die dit niet in hun hoofd halen. Wie goed nadenkt koopt een patroon van jouw op de juiste manier.

Ingrid zei

Dit is zooo vervelend en zo niet leuk. Kan me voorstellen dat je boos bent.. mij overkwam het ook..eigenlijk nog brutaal ook, kreeg het verzoek om het borduurpatroon(borduurmachine patroon)aan haar te geven. Ze had immers het door mij geschreven patroon al in kopie van iemand gekregen.. als ik nou even het borduurmotiefje kon leveren dan had ze alles compleet...en voor niks..heb me ook maanden in het zweet gewerkt om dat patroon te schrijven en te maken. Er is totaal geen respect voor.. jammer toch. Ik hoop voor je dat deze dame zich de ogen uit haar hoofd schaamt!!! Sterkte..

Bernadette van gils zei

Oh wat vreselijk, zoiets doe je toch niet.
Wie heeft dat gedaan, dan koop ik daar nooit meer wat, zijn ze gek of zo.
Snap dat je boos en verdrietig bent. Je patroon is zoveel werk geweest en zo mooi. Zelfs ik wordt hier verdrietig van
Vind het knap van je dat je toch doorgaat met patronen maken.
Een hele dikke knuffel van mij
Groetjes
Bernadette

ria vogelzang zei

Wat ontzettend gemeen.... Iedereen begrijpt toch dat je dat niet kunt maken?!
Idd BROODROOF...net wat je zegt!
Dikke knuffel voor jou!
En ik hoop dat iedereen zo fatsoenlijk is je alsnog te betalen voor JOUW patroon!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX!!!!!

wendy vosters zei

Welkom bij de club Ingrid... Hele bee's doen het met één PatronenPost, vind ik ook niet leuk. Maar ze zijn niet allemaal zo: gisteren was mijn atelier open en iemand wilde een patroon kopen. Haar vriendin vond het niet nodig omdat een ander dat tijdschrift al had en ze dat makkelijk kon kopiëren (en ik stond daar gewoon bij hè). Mevrouw hield vol en kocht ZELF het patroon... zo'n mevrouw kan ik wel zoenen !!! Dus er is nog hoop Ingrid !

Elza zei

Je niet op je kop laten zitten, gewoon doorgaan.

Anoniem zei

Natuurlijk ben je boos en verdrietig en heel terecht is dat!! Of het nu om een patroon gaat of iets anders, mensen denken niet na en hebben geen idee hoeveel tijd je ergens in steekt, domme mensen zijn dat die het vaak voor een ander bederven, ik word daar ook heel boos over. Ik hoop wel dat jij doorgaat zoals je gaat want er zijn zo ongelofelijk veel mensen die daarvan genieten!!!!!!!!!

Antoinette zei

Ooo lieve Ingrid....ik vind dit zo erg voor jouw....hoe kan iemand jouw dit nu aandoen,Jij die altijd zo lief is voor iedereen,jij,die altijd een lief woordje heeft voor andere.....Ik geef jouw n dikke kus ,en n knuffel als troost....veel liefs van Netje xxxxx

Anoniem zei

Oeps....ik vergeet mijn naam Hartelijke groet van Mineke

sylvia zei

Bah, wat gemeen! Laten we hopen dat deze 'mevrouw' dit leest en zich diep schaamt! En laat je niet uit het veld slaan hierdoor, maar blijf zoals je bent: SUPERgoof!!! Liefs met een dikke troostknuffel!!!

Marijke zei

Helaas dit gebeurt... las net ook zo'n verdrietig bericht op http://estheraliu.blogspot.nl/ zelf ben ik al een tikkie geïrriteerd als mijn foto van haakwerk opduikt, mijn naam eraf gesneden op een ander blog zonder mijn naam er weer onder is gezet... dan ga ik zelf nog wel in de pen en is het dit keer nu oké het is eronder gezet ...
Daarom begrijp ik ook heel goed als je een eigen ontwerp met liefde ziel en zaligheid hebt gecreëerd en daarvan een patroon gemaakt hebt...dan is het verdrietig om te merken dat niet jij de vruchten ervan kan plukken.
Goed dat je het hebt geschreven dan is het voor iedereen duidelijk wat dit met een ontwerpster doet en dan hopen dat ze zich bedenken om het ooit weer te doen.
Veel sterkte,
lieve groetjes van Marijke

Gingini zei

Ja zo schijnt dat tegenwoordig te gaan. Kopietjes zijn zo makkelijk te maken. Zonder copyright heb je geen poot om op te staan.

Ineke zei

Wat erg!!!

Annemiek zei

Tja typisch Nederlandse mentaliteit. Als het maar gratis en goedkoop is. Verbaasd me er altijd over dat mensen dat doen. En ze zijn er nog trots op ook. Kop op Ingrid ze zijn eigenlijk het aankijken niet waard. Lieve groet Annemiek

Jane in Cumbria zei

O, wat erg, Ingrid. Je zou er bijna bang voor zijn om je patroon uit te geven! Esther Aliu heeft het ook net weer ondervonden. Ik begrijp echt niet hoe mensen zoiets lafs kunnen doen!Zo egoistisch! Liefs, Jane.

Anoniem zei

Je zult niet de eerste en zeker niet de laatste zijn van dit soort praktijken.
Mijn opa heeft Triominos uitgedacht en daar is ooit een heel grote speelgoed gigant mee aan de haal gegaan.
Dus troost je iedereen krijgt zijn deel ook al is het heel oneerlijk.

Jossie zei

Helaas zijn er altijd van die fantasieloze mensen die andermans creaties onder hun eigen naam verkopen. Ik hoop voor je dat ze jouw bericht leest, zich diep schaamt en tot inkeer komt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de 'afnemers'.

Ina Hummel zei

Oooh Ingrid, dit is zo niet leuk, echt onbeschoft en kan me heel goed voorstellen dat je enorm boos en verdrietig bent.Dikke knuf en XXX

Janine zei

Lieve Ingrid, dit is weer zo jammer! Maar meisje laat je niet gek maken, want diegene die dit doet verdiend geen enkel respect. Jij bent uniek in je soort en laat dat niet vergallen door een hersenloos iemand. Jij bent jij en daar is er maar één van. Vroeg of laat gaat dit HAAR parten spelen, en zal de hele quiltweekend haar uitkotsen, daar ben ik van overtuigd.

Judith zei

Jeminee Ingrid, wat jammer dit! Ik denk dat het allemaal al gezegd is. Ik hoop dat alle reacties op je blog en FB een soort van troost zijn! GEWELDIG dat je het zo aan de kaak stelt.

Ineke Original zei

Loslaten, Ingrid. Je kunt dit niet tegenhouden. Doe JIJ nu maar de dingen waar je blij van wordt en laar dit niet door een ander afnemen.
Love you,
Ineke

Unknown zei

Je kunt aan haar voorstellen dat zij als de wiedeweerga ? X het bedrag dat het patroon kost, aan jou over maakt en zo niet dan aan de schandpaal, met andere woorden naam en toenaam op facebook! Het moet ook voor iedereen duidelijk zijn dat je dit niet doet.

juffrouw Ooievaar zei

Ik vind het heel erg voor je, maar helaas komt het met regelmaat voor.
Hoop dat je het snel een plaatsje kunt geven en we weer de vrolijke berichten kunnen lezen.
Sterkte Anita

corrie zei

Ach lieve ingrid dit is gewoon verschikkelijk geen woorden voor
Begrijp niet dat iemand dit kan doen ze weten toch hoeveel werk en liefde er in zit
En dat ze juist jou dit aan doen jij die altijd voor iedereen klaar staat ons met mooie grappige lieve verhaaltjes vertelt met een lach en soms met een traan
Hoplijk ga je gewoon door met al je mooie projecten en laat je niet op je kop zitten ondanks je verdriet
Heel veel liefs en een dikke knuff van mij

Nicky zei

Oooh Goofy das erg lelijk...gewoon de naam vernoemen...en ik zou een klacht van misbruik van vertrouwen gaan indienen...punt uit...lieve groetjes en n dikke uit het hart knuffel...vero xxx

aniet60@gmail.com zei

Dat is inderdaad zo gemeen...en het gebeurt nog veel te veel...echt belachelijk...mensen kopieeren veel te gemakkelijk zonder na te denken...daar zouden ze eens iets op moeten bedenken...sterkte meissie..xx

Marjolein den Boer zei

O getver de petver!!! Hoe halen mensen het in hun hoofd, al helemaal omdat je zo'n mensen-mens bent. Niet ver van de anonieme massa verwijderd en gedachteloos productie draaien. Nee, heel persoonlijk en dichtbij, je diep in de diepsten van je ziel laten zien en stukjes van jezelf op papier gezet. Hoe mensen daar zo respectloos overheen kunnen lopen heeft niets met de eer van geïmiteerd worden van doen. Maar met onverschilligheid. Hoe kun je zo nou plezier hebben van wat je gaat maken... Sterkte met hier weer overheen zetten Ingrid. Hele, hele (en als je niet denkt dat nog groter kan -dan nog grotere) grote knuffel xxx

Anoniem zei

Als je nou eerlijk bent is het patroon wat je gebruikt voor de workshop "ramen lappen" toch ook " geleend" door jou?

Gr Dagmar.

Heleni zei

Wat vind ik dít erg voor je Ingrid. Het komt nog steeds voor en zal blijven voorkomen. Dat maakt het natuurlijk niet minder verdrietig, natuurlijk niet. Jij legt je ziel en zaligheid in je ontwerpen en anderen spelen er mooi weer van. Heel verdrietig.
Ik ken het euvel en er zou iets op gevonden moeten worden om dit tegen te gaan.
Laat je plezier in het werk er niet door vergallen, blijf mooie dingen maken waar je gelukkig van wordt....

Annelies zei

Niet leuk, maar er is haast niets aan te doen. Echt heel vervelend.

Supergoof zei

dag mevrouw anonieme 'Dagmar' iedere cursist die bij mij een workshop ramen lappen heeft gevolgd zal je vertellen dat 't eerste wat ik in de workshop vertel, is dat het niet mijn patroon is. Dankjewel voor je 'aardige' anonieme reactie!

Supergoof zei

Dankjulliewel voor de lieve reacties!!!

Floor zei

Wat een reacties op je blog Ingrid!
Kan me voorstellen dat iedereen daar boos over is en terecht.
Hopelijk leest die persoon je blog en de reacties en biedt ze haar excuses aan met een hele grote bos bloemen en duizend maal sorry.
Terugdraaien kan helaas niet meer.
Hopelijk een les voor de mensen die een kopie hebben gekregen: niet verder doorgeven! Voortaan alles bij jou kopen dus.

KijkDaarIs zei

Zoo jammer dit!!!!
en maar leuk voor doen bij je vriendinnen..misschien is er daar dan eentje van die tegen haar zegt ..dit kan niet !!..maar ook zij pakken het gewoon aan !!
Hopelijk bedenkt ze zich en stort toch het geld dat je tegoed hebt over op je bankrekening met een netjes sorry erbij.....

Lida zei

Lees het nu bij jou en van de week bij een Australische ontwerpster! Het lijkt wel of sommige mensen geen scrupules hebben en andermans creaties te grabbel gooien, weet niet of het kwaadwillig is of dom, maar rot is het wel. Hou je taai!!!

Eressea zei

Wat ontzettend balen zeg, wat zal dit pijn doen! Zulke mensen heb je er altijd bij zitten helaas... Gelukkig zijn er ook heel veel mensen niet zo, zoals je aan de overweldigende reacties zult zien, en dat stemt weer een beetje hoopvol, toch? Ik hoop dat het goed opgelost gaat worden, als deze mevrouw dit leest kan het niet anders dan dat ze zich de ogen uit haar hoofd schaamt - en terecht! Als je maanden of jaren in een quiltproject gaat steken, heb dan in ieder geval het fatsoen om het patroon te kopen dat je al die maanden/jaren plezier gaat opleveren!

@nke zei

Ben het met alle reactie eens, behalve één natuurlijk. Het schijnt onvermijdelijk te zijn.
Probeer het naast je neer te leggen of de betreffende boosdoener te noemen. Misschien helpt dat in de toekomst. Heel veel sterkte meis. 😘

marion anderson zei

lees net pas je berichtje........poeh poeh....heel veel knufjes dus...liefs mariontje

Wilma zei

Knuffels

Unknown zei

Ingrid, ik ben er stil van, dat dit ook in quiltstersland gebeurt.Ik vind dat je de naam van de persoon rustig mag noemen, dat verdient over jouw rug.Laat het duidelijk zijn het patroon is alleen bij jou te koop.
Hopelijk verkoopt zij/hij er geen een meer.
Groetjes Maaike

Floor zei

Heb er nog eens over nagedacht Ingrid....
Ik heb wel eens een origineel patroon van iemand gekocht die de quilt al af had en ook het boek van mijn Sylvia Bridel Sampler waar ik nu aan bezig ben heb ik gekocht van iemand die de quilt klaar had.
Dat is ook op de quilt-verkoopsite toegestaan.
Maar in dat geval verdiende de auteur van het patroon/ boek er natuurlijk ook niets aan, maar toch wordt dat veel gedaan net als het doorverkopen van leesboeken.
Is natuurlijk wel heel wat anders dan een kopie doorgeven, maar helemaal eerlijk is het eigenlijk ook niet.
Wat vind jij, waar ligt de grens?

Janny Verkuijl Bloem zei

Ik ben het deels met je eens. Maar jij hebt dat boek gekocht en jouw eigendom copieus maken is verboden daar is copy Wright op, maar doorverkopen mag zeker het is jouw eigendom. Ik verkoop ook mijn patronen en vele zijn ongebruikt.

Plakhuis zei

Zo gaat dat helaas maar vooral in Nederland! Hier verkoop je 1 patroon en iedereen heeft het! Gelukkig verkoop ik mijn (digitale)patronen wereld wijd en zijn er genoeg lieve buitenlandse schatten die mijn (engelse) patronen enorm waarderen en respecteren. Helaas hou je doorsturen van patronen of copieeren niet tegen. Mensen er, zoals op deze manier, van bewust maken is het beste. Dikke knuf Heleen

Evelyne zei

Bah, wat een lage streek of domme??. Mijn Hans ontwerpt ook, dus ik weet dat er veel werk , tijd en geld in gaat zitten. Ik zou het niet in mijn hoofd halen, juist omdat ik het van dichtbij meemaak.Het gebeurd zelfs met patenten!Maar ik vind het vooral rot voor jou lieve Ingrid. Ik hoop dat degene zich bedenkt en alsnog jou tegemoet komt.
JIJ weet tenslotte wie het is.
Ben wel blij dat je door blijft gaan met het ontwerpen van jou bijzonder mooi en leuke quilts.
Lief en knuffel van mij,
Eef

Ageeth Dorsman zei

Lees door enorme drukte hier nu pas je betichtje. Wat een narigheid, en het is zo frustrerend en verdrietig. Ook mijn ontwerpen (niet van quilts, hoor, maar van mijn zgn. soft-sculpture dieren) zijn "oneigenlijk vermenigvuldigd", waarna ik zelfs werd gebeld, hoe ze nu eigenlijk gemaakt moesten worden, want daar kwamen ze niet uit 😄. Helaas is hier bijna niets tegen te doen, mits er copyright op rust. En dan nog... een kleine wijziging in het patroon is al voldoende, om het iemand anders' ontwerp te laten zijn...
Groetjes van Ageeth.

mams logboek zei

weerom het bewijs dat zoveel mensen handelen zonder na te denken wat het met een ander doet. Ik voel hoe naar je dit vind.En word er zelf ook naar van. Veel moed om je eigenste zelf toch te blijven neer zetten. Want je bent uniek en het zou jammer zijn dat je je hierdoor jezelf laat tegen houden Groetjes Gerd

dineke zei

Het patroon ramen lappen heeft al in meerdere tijdschriften gestaan. Heb het zelf gekocht in Australie, mevrouw Dagmar! Dus dat is niet te vergelijken met de narigheid die Goof nu ondervind!

Anne Marieke zei

Ja, Esther Aliu is het ook overkomen http://estheraliu.blogspot.nl/2016/07/dear-you-know-who-you-are.html
Die 'dame' geeft er zelfs een drie-daagse workshop mee!

Echt heel dom, zoiets.
Sterkte ermee.

Birgitte aka Bietje zei

Oef, dacht even dat je het copycenter wat veren toestak. Maar de toon werd al snel anders. Je hebt groot gelijk. En hopenlijk voelt degene zich ook erg ellendig. En degenen die de patronen kregen, moeten toch ook wel weten dat dit niet de echte zijn. Je kunt dat volgens mij wel zien.
Zo laag, zo gemeen, zo niet-creatief, en je zet jezelf zo te kijk door met andermans veren te pronken. In de quiltwereld weet iedereen dat het ooievaarshuis JOUW patroon is, daar ben je veels te bekend voor.
Een Limburgse groet en veel liefs,

Willy zei

Natuurlijk word je daar heel verdrietig en boos over. Hopelijk beseft de betreffende persoon inmiddels dat dit een domme actie was.

EllyvD zei

Heel lastig en vervelend, het komt zo bekend voor. Toen ik met mijn Memoriamquilts startte werd ik gebeld door zogenaamde klanten. Die vroegen me het hemd van het lijf. Later bleek dat ze zelf deze quilts gingen maken. Ik doe het als ZZPér naast mijn kantoorbaantje maar die anderen.............?

Snuutje zei

Ik zou die stomme muts gewoon op heel Facebook te kakken zetten. Met naam en toenaam.

Unknown zei

So sorry to read this and this is happening to you, hope this person realize doing this is no right. I love your work, keep on it.