maandag 19 augustus 2019

"Geluk"


Soms dan maak je iets mee,
dat zo speciaal is,
en dan heb je er helemaal geen plaatje bij.
Een foto bedoel ik,
want het plaatje,
dat heb ik wel,
maar ja,
dat zit in mijn hoofd,
daar heb jij niets aan.
Daarom bij dit verhaaltje een heel mooi plaatje,
van een perk vol hortensia's,
gewoon hier in het Hanzestadje aan de IJssel.
Het heeft verder niets met het verhaaltje te maken,...

Wat wil ik je vertellen?

Het was half 7 vroeg in de zondagochtend,
en Gootje en ik waren aan de wandel.
deze keer was het plan,
om de stadsbrug met de gouden wielen over te lopen en dan linksaf,
langs de IJssel,
over de dijk,
met het zicht op de overkant.

Dat is echt genieten zo vroeg in de ochtend.

We liepen dus over de stadsbrug,
en in de verte zag ik
op het voetpad,
iets liggen.
Het was klein,
het bewoog niet,
en ik dacht,
hé zit daar nou een musje?
Maar een musje,
dat was het niet,...

Toen we dichterbij gekomen waren,
en ik het oppakte met mijn rechterhand,
bleek het inderdaad een vogeltje te zijn,
een vogeltje dat plotsklaps wakker schrok.
Vol verbazing en bewondering keek ik naar een prachtig ijsvogeltje.

Ik had altijd gehoord,
dat ze zo mooi zijn,
maar ik had ze nog nooit in het echt gezien,
en nu hield ik er eentje,
heel zachtjes vast,
in mijn hand.

De veertjes zo zacht,
het koppie zo mooi,
en de kleuren,....
van zo'n mooi blauw.

Wat doe jij hier nou?
Vraag ik aan het dappere ijsvogeltje,
dat me ondertussen heel rustig aankijkt.

Weet je niet dat je hier niet zo moet gaan zitten,
zo in de loop van het voetgangerspad?
Het is nu nog rustig,
maar straks niet meer.
Weet je wat?
We gaan naar het bankje,
daarginds op de brug,
dan kun je daar een beetje bijkomen,
want ik denk dat je tegen de glazen reling van de brug bent gevlogen.

Zo gezegd,
zo gedaan,
deze Goof liep met het ijsvogeltje en een blije teckel,
die dat allemaal erg gezellig vond zo met z'n drietjes,
naar het bankje.

Ik opende m'n hand,
het ijsvogeltje schudde het hoofdje en ook alle veertjes,
wooooh wat is het een mooi vogeltje,
en met een sierlijke en supersnelle zweefduik,
vloog het weg,
 onder de brug door.

En daar stond ik,
op de brug,
met m'n teckeltje.

We,
Gootje en ik,
 hadden net een ijsvogeltje gezien.
Het zat in mijn hand,
en het vloog veilig de goede kant op.

Wat een geluk.

Fijne avond lieve allemaal,
en,

15 opmerkingen:

engelien zei

Wat mooi dat je dat mocht mee maken.
Dat is echt genieten he?
Groetjes, Engelien

Bernadette van gils zei

Wat een mooie beschrijving van een bijzondere ontmoeting. Lief dat je het vogeltje op weg geholpen hebt.
En soms zit geluk in hele kleine dingen, zoals jouw ijsvogeltje.
Groetjes
Bernadette

Marguerite zei

Wat bijzonder om dat mee te mogen maken

Grietje van Kempen zei

Wat een cadeau'tje dat je dít mee mocht maken. Dit zal je nooit weer gebeuren.
Jij lucky bird! Wat geweldig. En ik heb het dankzij jouw verhaal, helemaal mee kunnen beleven. Dank je wel 💟💟💟

Floor zei

Ach, dat arme beestje, tegen het glas gevlogen....
Maar gelukkig was jij daar om hem weer op weg te helpen.
Heb wel eens gelezen, en ook meegemaakt, dat een vogeltje niet altijd dood is als het zo ligt, maar soms in een shock raakt door zo'n gebeurtenis.
Dan kan je hem het best in een doos doen met deksel er op.
Doordat ie in het donker ligt kan hij rustig bijkomen zonder angst.
Daarna kan hij zo maar weer helemaal in orde zijn en wegvliegen.
Maar jouw aanwezigheid (en dat van Margootje natuurlijk, ook niet onbelangrijk) was voor hem ook helemaal zen...
Je hebt nu even rustig kunnen zien hoe mooi hij wel was, echt geluk hebben voor jou, maar ook voor hem.

Joanne zei

Hoi Ingrid,
om zo dicht bij een ijsvogel te bewonderen! mooi!

a beautiful ending to a beautiful story!

groetjes,
Joanne

erika zei

Dit is gewoon een sprookje... een ijsvogeltje in je hand mogen houden! Ik vind het al zo mooi als ik ze bij de vijver zie, maar in je hand houden..... Wat een geluksvogel ben jij!

Ingrid zei

Zo bijzonder !!!

MaaikeW zei

Op het juiste moment op de goede plaats, je hebt goed voor het ijsvogeltje gezorgd!

Elza zei

Prachtig dat zijn de kleine wondertjes van de dag.

Annelies zei

Ja, dat is geluk.

Marijke Kluiters zei

Kippenvel,hoe mooi .
Dit zal altijd bij jou blijven.
Dank voor dit mooie verhaal.

De Eekhoornhof zei

Mooi zijn ze he. Er woonde er vroeger een bij ons in de tuin. Een mooi verhaal; je zou er haast een quilt van maken......!
Hartelijke groet,

Annemieke zei

Geluk dat je hem kon redden en dat je hem van dichtbij kon zien zeg!!! Kreeg er kippenvel van:)
Groetjes
Annemieke

BezigeBijMirjam zei

Wat een bijzondere gebeurtenis! Ijsvogeltjes zijn prachtig!🤗