vrijdag 28 maart 2014

"Een verhaaltje over mooie samplers,..."


Wat is dat toch met die Sampler Quilts?
Dat ze zo verschrikkelijk leuk zijn om te maken?
Ze lijken zo op het oog best wel moeilijk,
maar omdat de quilt een verzameling is van 'simpel-makkelijk-goed te doen-moeilijk-pittig-bijna niet te maken', 
en dat allemaal door mekaar,...
zorgt het er tevens voor dat je denkt, 
dit was een eitje zo makkelijk,
of jeetje, het is me gelukt, 
nooit gedacht dat ik het kon,
of,
 het is een draak van een blok geworden, maar ik maak 'm niet opnieuw hoor, ben er helemaal klaar mee,... Op dit moment kan ik het echt niet beter, hij gaat dan maar zo in de quilt.
Op naar het volgende blokje, 
gelukkig,
 da's een makkelijke,....


Het zijn quilts die vaak zo'n 100 tot 200 verschillende blokjes bevatten, dus eigenlijk een schat aan studieboeken in quiltformaat.

Mijn eerste grote Samplerquilt was de Sylvia's Bridal Sampler (ook wel bekend als SBS),
waarvan de blokjes gratis te downloaden waren van de site van Jennifer Chiaverini. (klik)
Eens in de zoveel tijd verschenen er patroontjes op haar site, en dan kon het feest beginnen.
Downloaden, uitprinten, en lapjes bij mekaar zoeken.

Toen alle blokjes van de SBS af waren begon ik met de Dear Jane.(klik)
Ik had het boek al jaren in huis, maar het leek me zo moeilijk,... ik durfde er eigenlijk niet aan te beginnen, de blokjes waren ook zo klein.
Maar het was me gelukt met de SBS, dus ik trok de stoute schoenen aan,
die stonden er toch
 en begon aan het eerste blokje, 
jeetjemineetje wat was het klein.
Maar ik liet me niet kennen en ging door. 

De eerste rij was heftig, maar gaandeweg wende het.
 Ik overwon de moeilijke blokjes, de kleine applicaties.
En het was feest toen er doorgequilt mocht worden.


Heel zorgvuldig met kleine steekjes,... 
en ondertussen genieten van het terugzien van alle gemaakte blokjes, 
de schattige, mooie, lelijke of speciale stofjes die er allemaal in zaten, 
voor altijd aan mekaar vast.

En toen mijn Sjaantje af was, leek het net of ik een quiltdiploma had gehaald.
Zo voelde het.
Echt waar.


Sjaan was af maar deze Goof viel niet in een gat, 
want naast het doorquilten van haar Sjaan was ze ondertussen begonnen met een nieuwe uitdaging.
Welke?

zo mooi,...
en vaak zo'n diepe ellende om te maken,...
stom hè dat je dat jezelf allemaal aan doet,...
ik wilde deze quilt gewoon helemaal zelf maken.
in rood met wit,
 en natuurlijk met heel veel broderietjes,...


Waarom deze quilt zo moeilijk is vraag je je misschien af?
Omdat er blokken tussen zitten die uit 181 kleine stukjes bestaan,... 
of uit 200,....
of meer,...
En er zijn ook blokken die uit 10 stukjes bestaan,
die allemaal de zelfde afmeting lijken te hebben.
LIJKEN.
En daar kom je dan pas achter bij het in mekaar zetten,...
sjips,...


Gelukkig had ik hulp,...
iemand controleerde elk blok weer zeer nauwgezet met een zeer deskundig oog,
en neus,...
;o)


Het zigzag randje van de Nearly Insane was ook nog een gefriemel,
maar dat kwam weer omdat ik elke keer een bepaald stukje uit de stof voor het zigzagje wilde hebben,
dus dat was passen en meten.


Maar dan heb je ook wat.


Het bleef een tijdje rustig met 'de schattige grote met veel kleine blokjes quilts' in Huize Goof.
Ondertussen was er nog even een uitstapje naar de Diamonds van Linda Franz (klik),
maar ze bleven om onverklaarbare reden toch liggen.
Best wel raar want ik vind het wel,
een hele mooie quilt,...


Ik had er ook zo'n lief fotomodel voor,...


Die de diamanten onder m'n vingers vandaan trok, 
om ze trots te laten zien,...


Nu ik weer in m'n fotoboek kijk, 
en al die blokjes voorbij zie komen,...


wordt de verleiding toch weer groot,
 dus wie weet,...

Maar,
om een lang verhaal kort te maken,
 het mag dus duidelijk zijn,
 ik vind het maken van al die tig verschillende blokjes in een quilt geinig om te doen.
En jullie weten allang dat ik aan een volgende uitdaging ben begonnen.
De 'Stonefieldsquilt' van Susan Smith ,klikkerdeklik als je vragen hebt over dit patroon, dan verwijs ik je echt door naar Susan.

Er zijn de afgelopen dagen weer wat blokjes gemaakt,...
De onderste 2 op de foto,


Blok 11 en 12
"Willie's Birthday"


Blok 13,
"Posy Pot"


Er werd 'gestoeid' met kleine hexjes,...


voor Blok 14


en blok 15.
"Bordered 3/8" hexagon"

Voor de blokken 16 en 17


"Square Peg in a Round Hole"
 diepte deze Goof mooie broderietjes op van jaharen geleden,
 uit haar lapjeskast.


wie wat bewaard die heeft wat,...

En de allerlaatste foto van dit verhaaltje is die van blok 18


"Star in a Star".

Zo,
 dat was het weer voor deze keer.
Ik hoop dat dit ellenlange verhaal jullie niet heeft verveeld. 
voor velen is het gedeelte van de SBS, DJ en de NI iets wat ze al vele malen op het oude Supergoof weblog voorbij hebben zien komen.
En op de vele Supergoof Trunkshows natuurlijk.

Maar voor diegene die het nog niet gezien heeft,
hoop ik dat je er een beetje inspiratie van hebt gekregen.
En mocht je denken,
 o-die-wil-ik-maken-maar-ik-durf-het-niet-want-het-ziet-er-zo-moeilijk-uit,...
hellup,...

GEWOON DOEN EN VEEL PLEZIER HEBBEN.

Fijne vrijdag,
en

40 opmerkingen:

Heleni zei

Net toen ik dacht, eigenlijk heb ik alles wel zo'n beetje gedaan, kwam jouw inspirerende blogje......ik ben nog lang niet uitgewerkt is me duidelijk geworden.
Geweldige quilts Ingrid.

Wilma zei

Het ziet er allemaal prachtig uit Ingrid.
Ik heb genoeg te doen zeze zomer. Lekker buiten quilten, en voor de afwisseling nieuwe blokjes maken voor . . .. SBS of . . . ;)

Maar eerst gaan we nu naar een zonnig weekend . .
groetjes Wilma

vero zei

ooh wat heb ik weer genoten van dit moois Goofy en Bregje , fijn weekend, dikke knuff, vero

agnes bruinenberg-quist zei

Het verveelt nooit hoor al jou verhaaltjes voorbij te zien komen. En al die mooie quilts. Ik geniet er heel erg van.

Quilting Moesje zei

Ach.......:0)))))
zou ik net ...te vroeg mijn blokjes quilt zijn begonnen....
Of is t gewoon nog geen tijd voor z o'n moooooi patroon voor mij ???
t eerste wat me te binnen schiet is dat ik niet vast wil zitten aan een patroon (o)
Maar ik weet heus wel (ik hoef maar naar jou lieve quilts te kijken ; 0):0)))))))
Dat je juist toch jezelf erin kwijt kunt ....
wie weet ...

veel plezier met de lieve stone fields blokken !

Groetjes,
Simone

christine zei

een prachtige hobby hebben wij en ik geniet er steeds van zie dat ook ik steeds beter wordt bv met de dear jane de eerste blokjes zo scheef maar wat was ik trots en ik heb ze er in laten zitten maar ... ik zie ze nu wel terug met het door quilten .

fijn weekend ik ga straks weer hobby,en

Hermie zei

Erg leuk blogje weer met mooie quilts.

Anoniem zei

Ik kan maar niet genoeg krijgen om je verhaaltjes te lezen en je foto's te zien. Iedere keer weer. Heerlijk genieten. Fijn weekend!

Phyllis zei

Wat een superleuke blogpost en wat komt er veel moois voorbij! Snel, snel alles aan het huishouden doen, hondje uitlaten en dan vanmiddag lekker quilten, heel inspirerend dit allemaal! Fijn weekend!

Greet zei

Het is zo leuk jouw verhaaltjes te lezen, dat is altijd genieten. Wat kan jij toch veel blokjes maken op korte tijd. Geweldig.
Het blijft een plezier om de foto's van je prachtige quilts te zien langs komen.
Dank je om ons altijd zo te inspireren.
Groetjes,
Greet

OmaSannie zei

Helemaal leuk om zo, met jou op mijn scherm en mijn jankende geopereerde bull naast mij, mijn weekeind te beginnen. Doet me beseffen dat ik snel weer verder ga met mijn kleine rosetjes maken voor de quilt voor mijn kleine meisje die al weer twee jaar is geworden..
Liefs San.

Jana zei


Love your stories and all your pictures.
What the great quilts you do, Ingrid!
Have a nice Spring,
Jana

Evelyne zei

Wat is dit weer een smul blogje! Dit kun je honderd keer bekijken en zal me noooooooooit vervelen!
Ik durf inderdaad niet maar misschien moet ik het maar gaan proberen, als het er iets minder gelikt uitziet , jammer dan! Het gaat tenslotte om het plezier wat het je geeft!

Fijn weekend.
Evelyne

Marja zei

Heerlijk om die 'ouwe' bekenden weer te zien!
Ook ik dacht na mijn SBS nu de Dear Jane.
Hij/zij valt me toch best wel tegen.
En ik kan me nu niet voorstellen dat ik ooit aan de NI zal gaan beginnen:)
Ik kom gewoon de NI gewoon iedere keer bij jou bekijken.

Groet,

Wilma Kuin zei

Oh wat heerlijk juist om ze weer voorbij te zien komen,...
HEERLIJK!!
Ik ren meteen weer weg om een DJ blokje te maken,...
:o)

Ina Hummel zei

Oooh wat heb ik genoten, als zeer beginnend quiltster, met een kast vol stofjes, die maar niet durft te beginnen, heb je me wel geïnspireerd. Ook voor mij waren er een hele boel nieuwe foto's bij. Ik moet toch maar eens beginnen, maar dan nog niet met ieniemienie blokjes... Groetjes en een fijn weekend, Ina

Karen - Quilts...etc. zei

beautiful samplers!! all of them

Bernadette van gils zei

dit is geen blogje meer maar een mooi naslagwerk over jouw quilts. wat zijn ze prachtig en wat jammer dat je gestopt bent met je trunkshows zodat ik ze eens in het echie had kunnen zien misschien
veel plezier met het maken van de Stonefieldquilt, de blokjes die je al hebt laten zien zijn mooi geworden
groetjes en fijn weekend
Bernadette

Maria zei

Helemaal niet vervelend, integendeel, gewoonweg zalig om die mooie quilts te zien passeren ,en je verhaal erbij, zo klein en veel durf ik nog niet aan, maar die van jou zijn PRACHTIG!!

Nathalie zei

krijg helemaal de lente in mijn bol van die stonefields van jou! En het zonnetje buiten helpt natuurlijk ook, maar deze quilt heeft wel een hoog spring-is-in-the-air gehalte... smullen!

Kath zei

I am always so happy to see Bregje, the quilt inspector xx

Annelies zei

Ja, de tijd van de SBS was een bijzondere. Volgens mij kwam ik je toen voor het eerst op internet tegen op een SBS forum. Leuk die patroontjes die zo af en toe kwamen en toch anders dan het boek gebruiken. De Dear Jane was een reis, waar ik heel veel van heb geleerd. De quilt is me zeer dierbaar. De nearly Insane stopte bij mij bij een blok of veertig en ik vraag me af of ik de kleuren nog mooi vind. Een dilemma. De LUS van Jennifer Chiaverini kwam er bij mij nog achteraan. (de paarse) Quilten is een heerlijke bezigheid. Ik hoop het snel weer te gaan doen.

Anoniem zei

Dank je voor een super begin van het weekend, wat een verhaal!!!! Bep.

Deb @ Frugal Little Bungalow zei

You are always a great inspiration! :) And I went to that Bridal Sampler site in your first link and ended up reading the first chapter of her latest book there! :)

Unknown zei

Oh geweldig Goof!! Heerlijk wat een inspirerend en coachend vermogen heb je toch :) Thanks xxx

Marijke zei

Samplers vind ze prachtig vooral ook die van jou maar... heb ooit 9 blokjes van de DJ gemaakt en... eenachtste ging nog wel maar eenzestiende nee... het is leuk geweest maar dat neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om alle samplers met heel veel plezier te bekijken.
fijn zonnig weekend,
groetjes van Marijke

Lida zei

Weet je, nu krijg ik zelfs zin om mijn FW en CWD af te maken! Wat een inspirerend verhaal! En natuurlijk geweldige quilts! Groetjes
lida

Diana zei

Ben ik een spelbreker als ik zeg dat ik nog de Sarah Morrel mis? Ik had eerst niet zo veel met samplers maar Jane heeft me nu om gekregen. Wat fijn dat er nog zoveel mogelijkheden zijn!

Floor zei

De ene quilt nog mooier dan de andere. Kan niet kiezen welke ik de mooiste vind, jij vast ook niet.
Dus heerlijk genieten van allemaal en weer aan een nieuwe begonnen, wat ga je supersnel!

jolanda zei

Ze zijn stuk voor stuk zó mooi!!! Ik hoop dat ik er ook nog eens eentje helemaal af krijg.
Zo op de foto's zou je helemaal niet zeggen dat de blokken van de DJ veel priegeliger zijn dan die van de SBS... die blokjes lijken ook veel kleine stukjes te hebben. En zo mooi in het blauw ook!

Tammy zei

Oh, Ingrid, thanks for the inspiration! I love that you share all your wonderful work with us.

Roosje zei

Prachtige samplers.. Ik ben nog met de zig zag rand van de NI bezig. Beetje saai werk maar de blokken maken was zo leuk om te doen.De kleuren combinatie van jou samplers zijn ook zo super mooi!Geweldig.

Anna zei

Zo leuk, zo mooi Ingrid, al die quilts, maar ik moet hard werken om deze zomer al mijn tops af te maken om half oktober te beginnen met deze quilt, ik heb me laten verlijden om naar Tilburg te komen in oktober , zooooooo leuk , dank je voor deze blogjes

Guusje, zei

Wat leuk om ze allemaal weer voorbij te zien komen. En ja de NI daar wordt je echt soms Insane van ik ben ermee bezig. De blokken van je nieuwe sampler vind ik ook zo mooi. Ik moet zeggen dat ik het ook enorm leuk vind om samplers te maken.

Marja Rijnsburger zei

Wat geniet ik toch altijd van je foto's en verhaaltjes. En het is vast al duizenden keren gezegd, je quilts zijn PRACHTIG. Ik denk, en weet het bijna wel zeker, dat je heel veel mensen weet te motiveren met je geweldige blog.
Een heel fijn zonnig weekend.
Marja

Anoniem zei

Dankjewel voor al jouw inspirerende blogs. Wat een feest is het toch telkens om je werk te mogen zien en die verhaaltjes....geweldig!!! Je wakkert wel de lente, (pardon Quilt) kriebels bij me aan....
een hele fijne zondag, lieve groet,
Hetty

Shirley zei

You are a temptress Ingrid. I LOVE your quilts and now I really do have to start a DJ quilt.

Betty Anonymous zei

De Nearly Insane — in rood met wit,
G E W E L D I G, hoor!
Ik vind’m heeeeel veel mooier dan in de originele kleur.

Marguerite zei

Wat is dit een mooie opsomming van de vele quilts die jij de afgelopen jaren hebt gemaakt.
Een quilt helemaal in rood-wit wat is dat mooi!!

Anoniem zei

jouw verhaal doet een mens goesting krijgen om ook te beginnen met zo'n verzameling aan studiemateriaal samen te brengen tot een quilt...
Groetjes Gerd