donderdag 19 maart 2020

"De eerste lappendeken,..."




De eerste lappendeken die ik ooit maakte,
is deze,
'Stairway to heaven'
'Trappetje naar de hemel'.
Zo heet niet de quilt,
het is de naam van het patroon dat gebruikt is.

Gootje zit niet zo ongeïnteresseerd te gapen!

Die allereerste quilt maakte ik in een tijd dat we in een klein dorpje aan de IJssel woonden.
Met 'we' bedoel ik,
manlief, onze 4 kinderen, de 3 honden en 4 katten, de geiten en de kippen,
en ook het kleine macho krielhaantje Hendrikhaan.
Ik was toen zoals je dat nu hoort zeggen,
een stay-at-home mam,
en dat vond ik heel fijn.

Al heel lang wilde ik heel graag een quilt maken.
Maar een cursus daarvoor volgen,
was moeilijk qua tijd.
Ik had het veel te druk met m'n gezin.
Maar ja die quilts die bleven maar roepen.
Waar ik ze zag?
In het oude handwerkblad de Ariadne.
Er stonden plaatjes van quilts in zo mooi.
(pssst,... geen internet toen,...)

En op een dag?
Op een dag ging ik gewoon een quilt maken.
Deze quilt.
Niet gehinderd door enige kennis ben ik begonnen.
Knipte een rechthoek van karton.
Tekende die gewoon met een balpen af op de achterkant van de stof.
(heeft er iemand een pen riep ik, ja mam, hier is er één, deze balpen doet het goed).
Zette de uitgeknipte stukjes aan mekaar.
En weet je wat?
Ik werd er zo blij van.
Zelfs,
toen dat kartonnen malletje helemaal niet handig bleek te zijn bij het aftekenen,
want ja die hoeken werden steeds ronder,...
Dus een nieuw malletje van karton,... en nog één,... enzovoort.
;o)

De vingertoppen bleken ook gevoelig voor zo'n naald.
Een vingerhoed gebruiken?
NEE.
Want daar kon ik echt niks mee.


Toen al die 'trappetjes' in mekaar zaten,
dacht ik, 
jeetje ik ben een quilter,...
COOL.
(dat is een woord van nu).
En,
 toen moest de top nog doorgequilt worden.
Dat bleek ook een hele ervaring te zijn.
Als ik die hanenpoten steken terug zie,
oeioeioei.

En weet je wat?
Die hanenpoten steken zie ik regelmatig.
Ik zie ze elke dag want dit is de quilt die ik dagelijks gebruik.
Als ik lekker in m'n stoel zit?
Met deze lappendeken stop ik mezelf in.
Het is behaaglijk.
Het is lekker warm
Het is gezellig.

En  ja,
wat is deze quilt versleten,....


Enorm versleten,...
Eigenlijk moeten daar nieuwe lapjes op.
Dat moet al heel lang,
eigenlijk,...

Maar weet je wat?
Ik wil niet dat de quilt veranderd,
vind 'm fijn zoals tie nu is.


Net als bij oude knuffels die versleten zijn.
Die vind ik ook veel liever zonder metamorfose.
Het is een knuffellappendeken.
Dat is het.


Rare quilter die Goof, 
denkt Gootje,...
;o)

Fijne donderdag lieve allemaal,
hou je taai,
en,



11 opmerkingen:

Bernadette van gils zei

Lekker toch zo'n knuffelquilt en leuk om te lezen hoe jij begonnen bent.
En Margootje ligt heerlijk te genieten voor het raam en denkt : alweer op de foto 😁
Fijne dag en
Groetjes
Bernadette

Joanne zei

Hi Ingrid,
A quilt with history, do what you like, like what you do !
I wish lots of folk reading this will get inspired to just do it ! Their own creative way!
hugs across the distance,
Joanne

Sylvia zei

Zo'n quilt koester je toch 😄
Dank je wel voor je extra verhalen 😘

Linda zei

Zo leuk deze herinnering.
Ik heb ook zo'n quilt, mijn eerste uit 2010 een grandmothers flower garden.
Gestart na een chat via hyves toen nog, Elly bedankt.
Gemaakt op de ouderwetse manier die je kan bedenken hexagonnen tekenen met behulp van een passen, knippen en naaien maar.
Naaien tot bloedende vinger top aan toe, 's morgen een uurtje eerder opstaan omdat ik het zoooo leuk vond en vindt om te doen.
En net als jij niet gehinderd door enige kennis een quiltje 100x120 gemaakt waar mijn moeder tot op de dag van vandaag dol op is :-)
Ik denk dat ik onderhand wel wat beter neb geworden en ook wat ook gebleven is is de verslaving aan lapje, ik wordt er zo gelukkig van.
Nu is mijn eerste kleinkind onderweg en ik vrees dat hij of zij ook bedolven gaat worden onder de lappendekens....
Fijne (quilt)dag
Stay save
groetjes

Floor zei

Zie dat die ongeïnteresseerde Gootje ook al op een eigen quilt ligt :-)
Kan me voorstellen dat je heel erg gehecht bent aan deze oude versleten quilt.
Maar ik herken dat wel, zo'n oudje geeft zo'n veilig gevoel.
Lekker onder gaan liggen in deze moeilijke dagen, dan kan je niks gebeuren toch?

BezigeBijMirjam zei

Dat was al een heel project om mee te beginnen. Hoe oud zou deze quilt nu zijn?🤔🤗

Frog Quilter zei

I too taught myself to quilt and have never looked back. Your quilt is still beautiful and I can see how much you have enjoyed it.

erika zei

Koesteren die eerste quilt!! Bij mij begon het met een logcabin. Ben ik lekker op mijn manier bezig, komt er een kennis van mij binnen en roept: "Dat doe je helemaal fout !!" Leuk, hoor....., dankjewel. Maar die quilt is er nog steeds, ook sleets op sommige plekken, het zij zo

Coby Breitner zei

Zo herkenbaar Goof, toen ik ook een soort thuisblijfmoeder werd van 5 naar 2 dagen werken omdat de 3e kwam, dacht ik bij mezelf precies hetzelfde ik wil een lappendeken maken, wist niet eens dat het quilt heette. Alle oude ariadnes heb ik nog bewaard en liggen fijn in mijn quilt-kamertje.

Annemieke zei

Ja gaaf 'ding'! je zou hem door het computerscherm heen moeten kunnen voelen. Ik heb al lang bedacht dat het gevoel bij een quilt mistens zo belangrijk voor mij is dan 'hoe ziet hij er uit';) Dus ik kn mij goed voorstellen dat je hem zo laat. Mijn eerste kwam ook uit zo'n Ariadne. En ook gewoon met kartonnetjes. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het quilten met de hand tegen vond vallen! Ha ha , ik dacht dit lijkt zo klaar maar nee;)
Groetjes Annemieke

quiltlodge gerda zei

Dat is precies hetgeen dat een quilt je behoort te geven! Vind ik. 🌹