dinsdag 21 februari 2012

"Lapjes-oma"


Als ik over 'n heel groot aantal jaren 'n heel oud omaatje ben, met kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen,....
..........
Dan wil ik niet thuis achter mijn eigen geraniums zitten,....


Dan pak ik mijn Mary Poppins tas,
die nu nog gebruikt wordt voor mijn werk als kraamverzorgster.
Daar stop ik alles in wat ik nodig heb.

M'n quiltspulletjes, 
de, dan vast heel ouderwetse maar o zo fijne, laptop,
 m'n leesbrilletje(s),
 inderdaad meervoud,
 want ik zal waarschijnlijk heel vaak m'n brilletje kwijt zijn, dus moeten er meerdere exemplaren in m'n Mary Poppins tas gestopt worden,...
M'n schemerlampje,....
M'n lapjeskast,....


Gelukkig heb ik dan nog meer lapjes gespaard, dat is 'n zeer waardevaste en waardevolle belegging gebleken,...
Wat heb ik dat goed ingeschat.
;o)

Gaaf hè zo'n tas,....
 daar kan zo veel in,...

En dan,....
ga ik op reis, en al dat gedoe is natuurlijk niet voor een dagretourtje gratis reizen in Nederland.
Welnee.
Ik ga iets verder weg, gewoon de hele wereld over.
 Het plan is om steeds 'n paar dagen te logeren bij 'n kind, of 'n kleinkind, en dan pas ik op zo'n schattig achterkleinkind,...
Dat babietje ligt (natuurlijk) zoet te slapen in 'n schommelwiegje, dat heel dicht bij mij staat.

En al die grote en kleine kinderen vinden 't (gelukkig) heel gezellig dat ik kom.
Want als lapjes-oma (dat ben ik natuurlijk) in huis is,
dan zit 't er dik in, dat er verhaaltjes verteld worden.

Dat doet ze onder 't quilten, want lapjes-oma vind het heerlijk om te vertellen terwijl haar handen rustig verder gaan met het maken van een ouderwetse lappendeken.

En dan ineens roept lapjes-oma zomaar onder het vertellen door,...
"Deze quilt is af, wie wil 'm hebben?
En dan hoor je, ikke-ikke!
Lapjes-oma kijkt naar de opgetogen snoetjes om haar heen, en geeft de quilt aan 't kind dat 'm het hardste nodig heeft.
Het maakt niet uit of het kind klein of groot is.

Als ze wat van haar rust, gezelligheid en warmte heeft gebracht in het huis van haar kinders, is het weer tijd om op te stappen,...


Lapjes-oma doet haar tas open, klapt in haar handen, en al haar spulletjes springen er in, en als alles een beetje zorgvuldig opgestapeld en zachtjes heen en weer geschud wordt, kan haar lapjesstoel er nog net bij.

Op naar het volgende kind, en wie gaat er met haar mee?

DH-Opa natuurlijk.

 Samen sjouwen ze de Mary Poppins tas, die wonder boven wonder helemaal niet zo zwaar is, zelfs niet met alle spulletjes die DH-Opa er nog bij heeft gestopt,...
Af en toe onderbreken ze de reis natuurlijk ook voor 'n weekje met z'n tweetjes.
 Want dat vinden lapjes-oma en DH-Opa ook fijn,
dan kunnen ze immers die stapels boeken uitlezen die DH-Opa in de Mary Poppins tas heeft gestopt,...


Fijne lapjesdag allemaal en,


62 opmerkingen:

Kath zei

You will be the quilt-fairy for sure :-)

Marianne zei

geef mij zo'n oma :-)...;-)

wat een heerlijke vooruitblik!
ik gun je hem!

Quiltlia zei

Ooooo dat klinkt gezellig.
Groetjes Lia

Anne zei

Wat een leuk verhaaltje zeg!
Zo'n leuke oma wil iedereen wel!!

Ik zag je vrijdag op de handwerkbeurs bij Dorry, maar ik vond het zo vreemd om je aan te spreken. De vingerhoedjes zijn in het echt nog veel mooier dan op de foto's (en op de foto's zijn ze al zo mooi)!

Evelyne zei

Wie wil er nou niet zo'n lapjesoma! Iedereen toch! De kinderen kleinkinderen en achterkleinkinderen boffen met een lapjesoma, die zulke leuke verhaaltjes kan vertellen!

Fijne lapjesdag verder en lieve groetjes, Evelyne

Anny zei

Wat een prachtig sprookje!

Marleen zei

jaja, Mary Poppins net gezien? Of leuk gedroomd? Moet allemaal kunnen hoor.Heerlijk fantaseren.Als je dan maar niet vergeet al die mooie lapjesdekens aan je blogfans te laten zien. Want dat kan met een laptop in je Mary Poppinstas.
fijne dag en groeten Marleen

AnitaS zei

O wat een heerlijk vooruitzicht is dat. Zo'n tas lijkt me wel wat.

Heleni zei

Als dat toch eens waarheid zou kunnen worden dan willen alle lapjesoma's wel 130 jaar worden......toch?

groet Heleni

Barb zei

Beautiful.What grand future you have. If we don't speak them out loud they will never come to pass.May yours come to pass in the best way

Ellie zei

Wat een geweldig leuk stuk heb je geschreven.
Hopelijk komt er veel van uit, zo niet, dan heb je in ieder geval veel plezier met dromen terwijl je lekker zit te quilten.
Groetjes,

Shirley zei

Ik vond die tas van Hermelien ook al zo handig, maar Mary Poppins had hem al eerder. Jaa, dat zijn nog eens fantasien, heerlijk!

Ans zei

En zij droomde nog lang verder!!!!!! Groetjes, Ans

Annie Kingma zei

Een heel fijne droom, en leuk verhaal,
Ik wens je echt toe dat je een lieve oma mag worden, met heel veel klein en achter kleinkinderen.
Die je mag verwennen, en knuffelen zittend in die mooi lapjes stoel
Groetnis Annie

Rita zei

Mag ik de tas van de lapjesoma volgende week lenen, dan kan ik iets meer meenemen ?? gr. Rita

Francien zei

Ik dacht even ojee....en Bregje dan Ingrid..(poezen blijven het liefste thuis) ...maar je bedoeld natuurlijk pas over -tig jaren.....maar...ga maar vast voorknippen......lol...dat scheelt een heleboel als je later oude tengeltjes hebt...of beter nog....je maakt de quilts alvast....en droom daarbij lekker zo verder.....en die tas is gááf!!!gaan zeker een heleboel "monsterpoppies"in ook denk ik maar.....kleinzoon wil een "winkeltje vol".....kinderen wallhangings....kussens....en bedquilts.....dus ook ik zou wel graag zo`n oma worden.....lapjesoma....klinkt gezellig....beter als "öma Holland"...ga het voorstellen.....groetjes Francien.

Anoniem zei

Hihi.

ineke zei

en ze leefden nog lang en gelukkig. groetjes ineke

@nke zei

Jaja, hier spreekt zo'n lapjesoma! Probleem is vooral dat ze heel veel tijd spendeert met knuffelen van haar kleinkind en wandelen met de kinderwagen. Maar als de kleine dan 's avonds weer bij papa en mama is, ja dan...... wordt er heerlijk gequilt.

Knuffelgroetjes.

Plakhuis zei

Heerlijk lekker wegdromen! Moeten al vaak genoeg met beide beentjes op de grond staan.

Anoniem zei

Heerlijk!! Zo wil ik later ook wel oud worden ;)!!

Annemieke zei

Ben blij dat wij nu nog even naar jou verhaaltjes mogen 'luisteren' en ervan genieten. I teken er ook voor om, totdat ik stok- en stokoud ben en omval, gewoon door te naaien en quilten en dan ook nog bij al die kindjes die blij zijn je te zien.
Ook een gezellige avond, geniet ervan,
Annemieke

KijkDaarIs zei

even dacht ik ...ohhh wat leuk!!...ja het is ook leuk maar het was een beetje dagdromen van je...
deze Oma smelt alleen maar als ze haar kleine vriendinnetje ziet...denkt aan geen lapje of draadje meer..dat komt dan weer als ze thuis is dan wil ze van alles gaan maken!!...;0)
....fijne avond....

Anoniem zei

heerlijk heb genoten, dank je wel dat we mogen mee dromen. ik gun je het van harten. groetjes uit luxemburg Carla Meysembourg-Rijnaarts

quiltingmieke zei

piep,

jij bent niet alleen die lapjesoma in spe,
je kan ook gewoon lekker een verhalenboek maken,
prachtig, heb ervan genoten

knuf mieke

katrien zei

Wat een heerlijk verhaal.
geniet ervan dit te lezen.

christine zei

een heerlijk sprookje om telezen !

christine

Lida zei

Reizen jullie per paraplu? Dat moet dan wel hoor, zo handig je hangt de tas aan het handvat! Ik doe dat wel al heb ik geen lapjestas! Ik maak een rugzak en stop daar alles in en verder reis ik op de wind, wel een beetje lastig want de extra kilootjes moeten er voor die tijd al af zijn! Maar ik heb nu al vier kleinkinderen en de oudste is al 22, dus misschien kan ik binnenkort al gaan vliegen!
Dag lieve Ingrid, droom maar lekker verder en laat ons maar meegenieten! Groetjes
Lida

Anoniem zei

Herrlich!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Groetjes uit duitsland von Annette

GRANNY'S HOUSE zei

Ik hoef niet zo ver te reizen, want de kinderen en kleinkinderen wonen vlakbij, maar ik ben al de naai-oma, of zoals het spookje een paar jaar geleden kon zeggen "mijn oma is van de naai" en die is gebleven en allemaal willen ze een quilt en als ik weer met een nieuwe ben begonnen dan roept het spookje het hardst, want die is echt van de quilts.
Mijn nog kleine vingerhoedjes zijn volgens haar klaar, want anders wordt het te groot voor haar pop, ik begin dus straks weer aan een nieuwe ;-)
Genieten is het Ingrid, van alle 6 en ook al zijn er 3 van het samengestelde gezin bij, die 3 zou ik ook niet meer kunnen en willen missen.

Groetjes en liefs van oma-naai

Rian zei

dat klinkt geweldig......

Wieke van Keulen zei

Tjonge, Ingrid, je kunt ook schrijfster worden, wat leuk. Ik heb afgelopen zondag je quilt in het echie bewonderd bij Dorrie. Tjonge wat een beauty en wat zijn de vingerhoedjes klein. Ik had ze veel groter "gedacht". Wat ik het meest bijzonder aan je quilt vindt, is de afwerking. Met zoveel zorg en zo mooi. Dat de vingerhoedjes om de quilt heen vallen al bies vind ik echt een topper. Nou, dat wilde ik even aan je kwijt. Nogmaals mijn complimenten en dank voor het mogen bewonderen.

van mij voor jou zei

hahahahaha heerlijk ! Dream on!!

mieke zei

Heerlijk om zo te dromen.
Heb je ook een mooie MP jurk aan en van die half hoge zwarte schoentjes ?

Elly zei

Help, ik wil ook zo'n tas, de opa heb ik al.De kleinkinderen nog niet.

Carin zei

Zou jij niet eens een boek gaan schrijven ?? :-)
Enne ... het eerste exemplaar graag sturen naar Limburg :P

Anna zei

Jij gaat vast een hele gezellige oma worden later!

Johanna Zweden zei

Wat een heerlijk verhaal, en schiet toch wel even vol, want heb geen kinderen, geen kleinkinderen, en geen neefjes en nichtjes, Als mijn moeder er niet meer is, dan blijft er voor mij in Holland niet veel meer over, en als ik er niet meer ben! ja waar gaan dan mijn quilts naar toe, en mijn borduurwerken, en mijn lapjes! Angus en ik hebben beiden geen fam meer, ik dus alleen nog maar mijn moeder!

En dan lees ik dit,en dan denk ik wat ben je rijk, dat je dit allemaal hebt!

Ik heb veel gereisd de afgelopen 35 jaar, en al mijn verhalen zitten in mijn Mary Poppings tas, ik denk dat ze daar lang zullen blijven, want niet veel mensen zijn geïnteresseerd wat erin het verleden is gebeurt, vooral onbekenden.

Koester je tas, en haal er af en toe een verhaal uit, dan geniet ik mee

fijne dag groetjes joke

Annelies zei

Echte Goofse mijmeringen hoor !

Quilting Moesje zei

Wat een geweldig vooruitzicht !
Daar kun je je ( en je DH kinderen,kleinen achterkleinkinderen)zeker op verheugen!
t Leuke is dat het nog (bijna dan ... ;o)) zou kunnen ook ...
En Mary Poppins,(En bv, Nanny Mc Fee ...
kijk ik erg graag naar ...)


Simone

Anne Cevat zei

Je bent ook van harte uitgenodigd om een tijdje op het vrachtschip te komen logeren en gezellig mee te reizen, gaan we samen zitten quilten en de DH's doen de "technische dingen" zoals varen en sleutelen aan de motor. Vond het erg leuk om je te ontmoeten op de Handwerkbeurs bij Dorry, nu ken ik ook de mens achter de weblog. Bewonder ook enorm zoals je je eigen gang gaat in quiltland, heerlijk en dan die gezellige verhaaltjes die je schrijft.

Guusje, zei

Wat een heerlijk verhaal, over een paar jaar lees ik er vast hier over.
Wat moet dat genieten zijn.

Anoniem zei

Awh mama poppins! Nog eventjes en dan komen Frauke's kinderen er aan hoor. En al je kleinkinderen zullen je quilts zeker prachtig vinden!
XXXXXXXX Willemijn

Thomas zei

Nou moeders ik vind het goed, maar dan verwacht ik wel dat je kookt hoor!

Chocoladekoekjes bakken, ijs maken, tulband bakken enz enz

xxxxxx

Trui zei

supercalifragilisticexpialidoquilts worden dat dan!
Lijkt me een goed idee, om een boek te gaan schrijven met bij elke foto van een van je mooie quilts zo'n leuk verhaal!!!
Sweat dreams!
En groetjes van de Lapjestrui (= mijn quiltvirus-naam :)

Mascha zei

Wat een heerlijke droom. Zou toch mooi zijn, he!
Groetjes Mascha

Berna zei

Ik wil ook zo'n oma zijn!
Jammer dat ik je vrijdag niet tref wegens andere verplichtingen maar heel veel plezier!

Anoniem zei

* zucht *
Wie zou nou niet zo'n oma willen hebben? ;o)

Heerlijke lappenkast trouwens!

YokkoBears zei

Ja, zo'n Mary Poppins tas is heel handig ........ ik weet het.
Dus zo dagdroom jij, terwijl ik daar buiten in de regen stond te bellen ......... het licht was aan en Bregje zat voor het raam, dus wandelen was je niet.
De chocolademelktent voor je huis was leeg, nu het ijs gesmolten was ........ mmmmmm, was je dan in dat leuke winkeltje vlakbij ....... mmmmmmm zag daar een bordje op de deur; leeggekocht door Goof; gesloten.

Chips Goof, wat doe je nu???????
:-))))))))))))))))))))))))))))))))

YokkoBears zei

En wat een geweldig mooie beker.

DickvdHarst zei

Mam, ik vind het allemaal best, lijkt me leuk om je op bezoek te krijgen. Hoop alleen wel dat het oma-zijn nog geruime tijd op zich zal laten wachten!

X

Dick

Margot zei

Een droom die zo prettig dromen is !!
Dat komt echt wel door die fijne beker waar de thee
dromerig uit gedronken wordt !


Laatst werd mijn tas aan mij overhandigd en dan met de melding :
" er zit een stoeptegel in ? "
Jaja, de tas heeft bij mij een enorme inhoud , en vaak
zit er wel iets ' doenerigs ' in.

Quilterige , dromerige , groetjes van Margot

Elza zei

Heerlijk, ik hoop dat je ooit zo zal leven en een fijne lapjes oma gaat worden.
Mij noemen ze wel draadjes oma.
En oma worden is het leukst wat me in jaren overkomen is en ik ben er heel erg blij mee, dinsdag komen de dametjes weer even met hun mam.

Willy zei

Gelukkig nog op tijd om even mee te dromen of beter gezegd vooruit te kijken ;)
Wat heerlijk zo'n Mary Poppins tas. Heel vast aan denken dan zal het zeker gebeuren!
Groetjes

MarianneD zei

Haha,dat lijkt me een supergaaf idee!!

sylvia zei

heerlijk zo'n droom.......:)

Annelein zei

Ik zie het helemaal voor me...

Els zei

Heerlijk om zo te fantaseren, ik hoop dat er wat van uitkomt:)

Els zei

of nog beter leef je droom hihihi

betty prins zei

Lekker blijven dromen, voor je het weet is het zover! En dan is het soms nog hard doorwerken om al die baby quiltjes af te krijgen.
Ik spreek nu even uit eigen ervaring....er staan hier erg spannende baby dingen te gebeuren....

marijna zei

Ik zie het helemaal voor me hoe daar bij je klinkinderen zit met je lapjes en DH opa bij je in de buurt!

greet's foto's zei

kom je ook langs mijn huisje vliegen,, kan je mij ook verhaaltjes vertellen ik heb een luisterend oor hoor..
maar je LAPJES dekens zijn schitterend ,
leuk om even bij je langs geweest te zijn greet