donderdag 10 januari 2008

Een mandje hier, een mandje daar,..."


Lang voordat ik ging quilten, kon je me elke maandag bij een echte mandenmaker vinden. Ik volgde bij hem een paar cursussen, en droomde over een huis vol  zelfgemaakte manden,....
Het maken van manden is niet eenvoudig en een eeuwenoud ambacht. Let maar eens op als je oude schilderijen bekijkt, dan zie je regelmatig de meest prachtige en nuttige manden. Manden om kippen in te stoppen, voor eieren, een plukmand, bloemenmanden, uienmanden, aardappelmanden,.... noem het maar op, overal is wel een mandje voor bedacht, zelfs als wiegje, of ook heel mooi als doodskist.
Ik ben geen mandenmaker geworden, zoals jullie weten. Maar, ik ben wel altijd van manden blijven houden. En dat resulteerde natuurlijk in een verzameling,...


Deze mand is zeker zo'n meter hoog en staat in de keuken. Hij staat dicht naast de tafel, en is gevuld met kranten en stripboeken.


En deze mand staat bovenop de koelkast. Er liggen twee mooie kussenslopen bovenop. Hier mag het strijkgoed in blijven liggen totdat ik zin heb om het er uit te halen,...
Zo nu zijn jullie weer op de hoogte, tot het volgende mandje maar weer,... 

31 opmerkingen:

YokkoBears zei

En ...... strijken de poezen ook wel eens?
:-)

groetjes van ingrid h.g. zei

@Hoi Fleur,..... nee,.... maar Joep vind dat wel een heerlijke mand om in te liggen,.....

YokkoBears zei

Dus .....
Joep probeert wel te helpen;
door zijn warmte en gewicht hoopt hij dat je strijkgoed al wat mooi en glad wordt.
Wat een lieverd is die Joep toch.
:-)

Mary zei

gezellige en mooie manden !!!!!!!!

simone zei

En wat hangt er nou weer een leuke quilt achter die mand...
Mooie manden inderdaad, ik houd ook erg van manden en heb er langzamerhand ook een heleboel verzameld.

Annelies zei

Gezellig, je manden. Voor alle tijdschriften op de lage tafel had ik drie manden gekocht voor eronder, dan stond het netter. Nu liggen de manden vol en liggen er nog steeds stapels op de tafel.

groetjes van ingrid h.g. zei

@Simone dat is deze quilt
http://supergoof.web-log.nl/photos/uncategorized/pb_5_1.jpg

En die kun je vinden in het allereerste logje.
;o)

@Annelies, heel herkenbaar!
:o)

Wilma zei

Heel mooi en zeer gezellig!!!

Wilma zei

oeps te snel!! Wat zijn de foto's mooi aan de zijkant!!

Juul :o) zei

Hoi Suuuuuuuuuuuuupergoooooof! *xc3x9c*
:o)
Wat heb je de zijbalken nu gezellig gemaakt, applaus, applaus, applaus!
:o)
Romantische strijkmand heb je...
Zwijmeldezwijmelgaaffffff.
;o)

groetjes van ingrid h.g. zei

Bedankt!
:o)))))))))))))))))))))
Heb je al helemaal onderaan gekeken,....?
;o)

Betsie zei

Leuk,,, die zijkanten, heel gezellig!!!
Ben je aan het kiekeboe spelen helemaal onderaan?

En die foto bovenaan heeft in het smoelenboek gestaan, toch?

De manden vind ik ook heel mooi,
die staan bij mij ook overal in huis.

Het wordt steeds mooier op je web-log!!!

Juul :o) zei

Ja, txc3xbaxc3xbarlijk!
Pssst... ik heb zelfs DH deze mysterieuze haremdame al laten zien...
Ik zei: kijk dxc3xa1t is Ingrid.
:o)
LOL... en dxc3xa1t is haar kast!
*giechel*
:o)

gerda zei

En je web-log was al zo gezellig!!!!!nu kom ik er helemaal niet weg...
En tja manden en dienbladen !!!!!!
Zo'n mandje voor op de trap vind ik ook zo gezellig (het is net een fietsmand van vroeger maar dan kleiner)...wie weet ooit!!!

Hilly zei

he gezellig al die manden ,ben ik ook gek op...wat een luxe plek voor je strijk,mooie kussenslopen!!

frauke zei

ooh, het is je gelukt je weblog nog mooier en gezelliger te maken! keileuk! en ja, de manden zijn prachtig..xxxxxxxxxx

Ellen zei

Gezellig altijd die manden, ik heb er hier ook een hele set staan (met quiltwerkjes, met nog meer quiltwerkjes, en ook zelfs met quilts die af zijn ;o) )

jose zei

Wat een mooie manden en leuk verhaal.

marcella zei

prachtig je manden. heb je deze ook zelfgemaakt of is het zover niet gekomen met de workshop? Ik heb er net eentje van zolder gehaald om er binnenkort een stuk of 10 cadeautjes in te doen.

Hester zei

Ik ben ook al manden verslaad. maar ook dienbladen, mangelbakken, enz. Kun je altijd gebruiken toch voor een breiwerkje, of nog een nieuw quilt project.

dijn/audrey zei

Wat LEUK al die fotoo's hier opzij! Heel gezellig zo, en het toont meteen al die prachtige quilts die je zomaar maakt!

Yep, doe mij maar een kilo manden, 4 pond dienbladen, 1,5 ons houten oude bakjes in diverse maten en voor de saus oude dozen met een slotje, laatjes smal en breed, en dingen met een dopje. Mijn huis zit er vol van.

katrien zei

heel mooie manden,en je kunt er altijd wel iets in kwijt.
Leuk de foto's op de zijkant,mij is het nog niet gelukt.

groetjes van Willeke zei

Prachtig die manden! Toevallig hoorde ik laatst van een collega die ook een mand had gemaakt op een cursus. Nooit geweten dat er zulke cursussen bestonden. Kan je na gaan!!!

Petra zei

Mijn dochter heeft een mand op school gemaakt, nog een flinke klus om 'm mooi te krijgen. Niet eenvoudig maar ze vond het wel heel leuk om te doen...en ik ben blij met het resultaat!! Heerlijk al jouw manden, in een mand staat zelfs strijkwerk nog gezellig!!!!

Petra zei

Mijn dochter heeft een mand op school gemaakt, nog een flinke klus om 'm mooi te krijgen. Niet eenvoudig maar ze vond het wel heel leuk om te doen...en ik ben blij met het resultaat!! Heerlijk al jouw manden, in een mand staat zelfs strijkwerk nog gezellig!!!!

groetjes van ingrid h.g. zei

Deze manden zijn niet door mij gemaakt. Maar vroeger kwam ik elke week met een mand thuis, die wel door mij gemaakt was.

Het was wel zwaar werk,.... Zitten op een grote plank met tussen je voeten een 'groeiende' mand.
Ze werden gemaakt van wilgetenen die vantevoren een flinke tijd in water hadden liggen weken.
Dat moest wel, want anders knapten ze.

De meest mooie mand waar ik mee thuis kwam,.... een hele grote kippenmand, ik was apetrots,.... en een spierpijn, in m'n rug en handen,... dat wil je niet weten,...

Fijn dat jullie de foto's in de zijkolommen leuk vinden, het was een heel gepuzzel,...

@Betsie die foto heeft inderdaad in het smoelenboek gestaan van het quiltersprikbord. Dat was nog in de tijd dat ik 100 keer op een dag op 't prikbord keek, en heel vaak reacties plaatste. Nu ben ik daar aanzienlijk minder, daarom heb ik mezelf uit 't smoelenboek verwijderd.

@Gerda, zo'n trapmand vind ik ook gaaf,.... :o)

@Marcella, 't lijkt me erg leuk om zo'n mand te vullen,.... Weet je dat er soms ook een cadeautje voor de kraamverzorgster in zit,...
;o)

@Petra, ik hoop dat m'n dochters jouw reactie lezen,... (hinthint)
;o)

@Juul, die kast leek me wel belangrijk,....
:o)

@Fleur, natuurlijk! Zo had ik het nog niet bekeken!
:o)
;o)

Juul :o) zei

De kast hoort er gewoon helemaal bij!
:o)

Betty zei

Schitterend al je manden, ik heb ook zo'n verslaving, in Fr. hangen ze aan de balken van het plafond van de keuken, alle soorten en maten, heel handig voor vanalles en nogwat!

Betty zei

p.s. wat een leuke foto's van je quilts en van jou!

marcella zei

nee, dat wist ik niet, bedankt voor de hint ;)

Corrie zei

Wat bijzonder om mandenmaken te te leren Ingrid. Ik herinner me heerlijke logeerpartijen in 's Hertogenbosch bij mijn oudoom- en tante. Ik werd daar heerlijk verwend door tante, had groot plezier met mijn twee neef-ooms, of hoe je dat ook noemt, maar mijn oom zat op zolder alle schoenen van de familie te maken xc3xa9n maakte manden. Ik heb mijn mandje van hem nog steeds. Net als jij vind ik manden prachtig en heb van Els nog een grote gezellige dikke ronde mand met deksel en een prachige stoere grote hengselmand. Jouw manden zijn ook heel bijzonder van vorm en kleur, prachtig met die mooie slopen erin.